Problematický úsek D1 u Humpolce začne opravovat Skanska, oznámil Kremlík. Bez výběrového řízení
Tuto sobotu se začne nanovo opravovat problematický úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem na Vysočině. Oznámil to ve čtvrtek ministr dopravy Vladimír Kremlík za ANO. Čtrnáctikilometrový úsek dálnice opraví Skanska za zhruba 640 milionů korun. A to přestože neprošla řádným výběrovým řízením. Celá modernizace D1 má být hotová v roce 2021, uvedl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Pavol Kováčik.
Mezinárodní stavební firma Skanska letos dokončí zahájené práce ve středním pásu a vymění zhruba polovinu vozovky v levém jízdním pásu. Silničáři firmu vybrali bez otevřené soutěže, zdržení by podle nich mohlo ohrozit provoz. K podání nabídky vyzvalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) sedm firem.
„Práce, které budou provedeny v letošním roce na dálnici, byly soutěženy ve zkráceném výběrovém řízení. K podání nabídky bylo vyzváno celkem sedm firem, které se již účastnily modernizace D1 na ostatních úsecích, kde provedly kvalitní práci. S nabídkou 640 milionů korun bez DPH zvítězila společnost Skanska,“ doplnilo na svém webu Ředitelství silnic a dálnic.
Opravy 14 kilometrů dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly už loni v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun tehdy dostalo sdružení tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy.
VIDEO: Šéf Ředitelství silnic a dálnic: Nejschopnější zaměstnance přeskupíme na klíčové projekty
Číst článek
Stavba však nabrala zpoždění, což pak zejména v prosinci způsobilo na dálnici problémy. Za hustého sněžení se v úseku tvořily kolony dlouhé desítky kilometrů. Stát pak stavebním firmám vypověděl smlouvu.
Zhotovitele dalších prací na tomto úseku bude ŘSD hledat v klasickém výběrovém řízení. Nutná je například dostavba nadjezdu na silnici třetí třídy mezi obcí Bystrá a městem Humpolec nebo modernizace zbylého úseku, který nyní Skanska neprovede. Hlavní stavební práce v tomto úseku by měly skončit v říjnu příštího roku.
Rozsáhlou modernizací nyní prochází také téměř osmikilometrový úsek mezi Mirošovicemi u Prahy a Hvězdonicemi na Benešovsku, který za 1,07 miliardy korun opravuje Eurovia.
Práce se naplno rozběhly letos na jaře, potrvají do roku 2021. „Byl jsem informován o tom, že harmonogram je dodržován a měl by být dodržen s tím, že v průběhu výstavby probíhá ze strany ŘSD průběžná každodenní kontrola a nebyly zjištěny žádné zásadní nedostatky v činnosti zhotovitele,“ řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Do čela Ředitelství silnic a dálnic nastoupil Pavol Kováčik. Jeho úkolem bude zrychlit výstavbu
Číst článek
Ministr ale není spokojen s plánovaným omezením dopravy na Hvězdonickém mostě přes řeku Sázavu. Na dvě zimní obdoby je podle něj na mostě plánováno omezení dopravy a snížení maximální povolené rychlosti na 80 kilometrů za hodinu.
„Dvě zimní sezony z mého pohledu je situace příliš dlouhá, nekomfortní a riziková pro uživatele tohoto mostu. Budu chtít, aby ŘSD spolu se zhotovitelem tuto situaci řešilo a našlo řešení, které bude komfortní pro řidiče,“ dodal Kremlík.
Modernizace dálnice D1 je rozdělena do 20 úseků, 13 z nich je dokončeno, na čtyřech úsecích se pracuje, úsek u Humpolce bude pátým. U zbývajících dvou úseků se nyní koná výběrové řízení, skončit má letos. Zahájení prací se očekává příští rok.
„Tak, aby byl termín celkového dokončení rekonstrukce a modernizace dálnice D1 v roce 2021 splněn,“ prohlásil nový šéf ŘSD Pavol Kováčik.