Jak se dá zpeněžit olympijský úspěch sportovců?
Slavné uvítání - napodruhé - čekalo dnes v Praze české medailisty z letošní zimní olympiády v čele s dvojnásobně zlatou rychlobruslařkou Martinou Sáblíkovou. Fanoušci je mohli vpodvečer pozdravit během koncertu pořádaného na počet olympioniků na Václavském náměstí v Praze.
Nejúspěšnější česká výprava v historii zimních her by ale mohla medaile z kanadského Vancouveru výrazně zúročit. Díky nim totiž stoupla marketingová cena sportovců, kteří se - takříkajíc dostali "na bednu".
Jak Radiožurnálu řekl přední manažer v oblasti reklamy Eda Kauba, předseda českého Art Directors Clubu, zlaté a další olympijské medaile mají z marketingového hlediska mnohamilionovou hodnotu. Vůbec přitom nezáleží na atraktivitě toho kterého sportu.
"V minulosti jsme měli možnost velice dobře sledovat, jak Aleš Valenta zpeněžil svůj úspěch v akrobatickém lyžování, tedy ve sportu, o kterém třeba vůbec nevíme, kdyby on v něm nebyl slavný."
"Dneska to je samozřejmě Martina Sáblíková - kdyby to nebyla ona, tak se vůbec o rychlobruslení nezajímáme. V jiných státech jsou to zase jiní sportovci, kteří vynikají třeba v disciplinách, které nám jsou zcela neznámé a lhostejné," řekl Kauba.
Zda se mnohamilionové investice do tohoto typu reklamy - s tvářemi úspěšných sportovců - ale firmám skutečně vyplatí, nelze podle něj nikdy říct předem.
"A nelze taky jednoznačně říct, že použití olympijského vítěze přinese nějaký výsledek, anebo nepřinese. To vždycky závisí na individuálním použití toho kterého člověka na ten který produkt," dodal.