Hospodářské noviny vycházejí už 55 let
Hospodářské noviny vychází již 55 let. Za tu dobu se hodně změnily, nejvíce po roce 1989. Nyní se jako všechna tištěná média musí vyrovnávat s odlivem čtenářů. Klasické tištěné zpravodajství již v době internetu nestačí.
„Já v tištěná média věřím. Tedy i v Hospodářské noviny, takže si myslím, že tu v nějaké materializované podobě budou i za 55 let,“ vidí optimisticky budoucnost Hospodářských novin jejich šéfredaktor Petr Šabata.
„Nevím samozřejmě, jestli budou zrovna na papíře. Ale obsahově budou rozhodně úplně jiné,“ dodává.
Podle něj se Hospodářské noviny, ale i všechny ostatní deníky, které pochopily situaci, už dnes mění spíše na denní magazíny.
Šéfredaktor Hospodářských novin Petr Šabata se zamýšlí nad budoucností tištěných médií
„To znamená přinášet nikoliv zpravodajství, protože čtenáři, posluchači a uživatelé všechno vědí z internetu, Facebooku, případně z televize nebo z rozhlasu,“ vysvětluje Šabata.
Papírové vydání musí mít podle něj úplně jiný obsah. Musí dodávat kontext, analýzy, rozhovory, případně přinášet vlastní agendu.
„Noviny nejsou o tom, co se stalo včera, ale o tom, čeho si nikdo nevšiml, jenom my. O tom, co bude zítra,“ říká.
Tištěné noviny budoucnosti prý budou zboží luxusní a dražší, jejich obsah však bude opravdu kvalitní.
Bulvarizace médií
Kromě odlivu čtenářů je pro současná tištěná média charakteristická i všeobecná bulvarizace. Hospodářské noviny prodělaly za poslední čtyři roky také významnou změnu – i co se týče prvků spojovaných právě s bulvárem, jako je silnější vizualizace či infografika.
Mediální analytik Tomáš Trampota se ale domnívá, že Hospodářské noviny v podstatě nemají prostor se bulvarizovat.
„Zatímco například čtenářstvo Mladé fronty Dnes se více překrývá se čtenářstvem Blesku, tam se do určité míry soupeří o stejné čtenáře, u Hospodářských novin to neplatí.“
To je podle něj na jedné straně výhoda a na druhé straně svým způsobem slepá ulička. „Budou mít čím dál větší problém se vůbec udržet v tištěné formě,“ říká Trampota.
Náklady denního tisku totiž meziročně klesly o 10 procent a dochází tedy k čím dál většímu odlivu čtenářů.
I proto vedení Hospodářských novin chystá pro letošní rok čtyři nové multimedální projekty, kdy vzniknou například specializované webové stránky. Ke konci roku se navíc bude redakce stěhovat do zcela nového newsroomu v bývalé karlínské tovární hale ČKD.
Ve stejnou dobu jako Hospodářské noviny si významné výročí připomíná také bulvární deník Blesk, který začal vycházet před dvaceti lety.