Tání polárního ledu mění tvar planety. Země ‚tloustne‘ a prodlužuje se den

Podle vědců je tento jev pozoruhodnou ukázkou toho, jak lidstvo svou činností proměňuje Zemi. Podobně jako přírodní procesy, ty ale probíhají miliardy let. Změna délky dne se sice pohybuje v řádu milisekund, ale to stačí na potenciální narušení mnoha procesů, které jsou závislé na přesném měření času. Výzkum publikovaný v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences použil pozorování k posouzení vlivu tání ledu na délku dne.

Antarktida Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Arktický ledovec

Tání grónského a antarktického ledovce kvůli globálnímu oteplování, zapříčiněné lidskou činností, způsobuje přerozdělování vody uložené ve vysokých zeměpisných šířkách do světových oceánů (ilustrační foto) | Zdroj: Unsplash | Licence Unsplash,©

Klimatická krize nepatrně prodlužuje den. Tání polárního ledu totiž pozměňuje tvar planety a zpomaluje rotaci Země. Jen malé změny přitom můžou narušit jak internetový provoz, tak finanční transakce a GPS. Závěry studie zveřejnil web The Guardian

49:44

V půdě na Sibiři jsou zamrzlé nové infekční choroby. Oteplováním se můžou rozšířit, varuje lékařka

Délka dne se v průběhu geologického vývoje Země neustále prodlužuje v důsledku gravitačního vlivu Měsíce na oceány a pevninu planety.

Tání grónského a antarktického ledovce kvůli globálnímu oteplování, zapříčiněné lidskou činností, způsobuje přerozdělování vody uložené ve vysokých zeměpisných šířkách do světových oceánů. To vede k většímu množství vody v mořích blíže k rovníku.

Tím se Země stává oblejší, chcete-li, tlustší, a zpomaluje se tím její rotace. Den se tak prodlužuje.

„Můžeme pozorovat vliv člověka na celý zemský systém,“ říká profesor Benedikt Soja z ETH Zurich ve Švýcarsku. „A to nejen lokálně. Opravdu zásadně měníme způsob, jakým se naše planeta pohybuje v prostoru a otáčí se,“ říká vědec.

Měření času je založené na atomových hodinách, které jsou velmi přesné. Čas jednoho dne – jedné otáčky Země – se však mění v důsledku působení Měsíce a následných slapových jevů i některých dalších faktorů. Jde například o pomalý odraz zemské kůry po ústupu ledovců vytvořených v poslední době ledové.

„Tyto rozdíly je třeba zohlednit,“ říká Soja. „Všechna datová centra, která provozují internet, komunikaci a finanční transakce, jsou založena na přesném načasování.“ Přesný čas potřebujeme také pro navigaci, zejména pro družice a kosmické lodě.

Tamara Kocourková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít