Na neustálém zdražování knih nejvíce tratí běžní knihkupci

Knihy jsou stále dražší, čtenáři šetří, a proto méně kupují. Nakladatelé musí vydělávat, a proto znovu zdražují. Je to začarovaný kruh, ve kterém si ale zatím, jak se zdá, umějí čtenáři poradit a vydavatelé si nestěžují. Problémy ale má důležitý mezičlánek, tedy běžní knihkupci.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

kniha, ilustrační foto

kniha, ilustrační foto | Foto: Fotobanka stock.xchng

Data sice nejsou k dispozici, ale chování čtenářů, specificky těch, kteří nejsou vázáni jen na český jazyk, je výmluvné.

Předražené podle nich nejsou jen dovážené knihy. Tuzemská produkce zdražila za posledních pět let o desítky korun.

V devadesátých letech se mnoho nakladatelů domnívalo, že se jim podaří udržet nízké ceny vydáním publikací v brožované vazbě. Právě zahraniční knihy jsou často tzv. paperbacky.

Přehrát

00:00 / 00:00

O současné situaci okolo prodejnosti knih informovala redaktorka Zuzana Vlčková

Ale v tomto případě se jedná spíše o kulturní tradici.

„Je docela velká pověra, že tím, že uděláte knížku v měkké vazbě, tak že zásadně ušetříte. Ale když tu knížku a priori na začátku vydáváte v pevné nebo v brožované podobě, tak tam není zásadní finanční rozdíl,“ vysvětluje Marcela Turečková ze Svazu nakladatelů a knihkupců.

Navíc, podle ní na tom knižní, specificky nakladatelský trh není zas tak špatně: „Ještě to nemáme tak jako na Slovensku, že by nám z toho zbylo ‚mainstreamové koště‘, to ještě určitě ne.“

„Ale v téhle chvíli už máme nějaké analýzy počtu titulů, které vyšly za loňský rok a máte tam minimálně o dva tisíce knížek méně, než bylo ten rok předtím,“ uznává.

Propad v odborné literatuře

A tento propad nastal především v kvalitních žánrech, náročných na výrobu a tedy i na konečnou cenu. Jde o odborné knihy a učebnice.

Akademická literatura netrpí jen omezováním počtu vydávaných titulů, v malých knihkupectvích, specificky na malých městech je jen těžce prodejným artiklem.

„Dramatický propad jsme zaznamenali v prodeji odborné literatury a to v řádu desítek procent,“ popisuje knihkupec Vladimír Opatrný.

A právě situace malých prodejců je to asi nejvíc alarmující. Mnoho z nich už muselo zvýšený tlak způsobený finanční krizí a zvýšenou sazbou DPH, řešit prodejem své podniku jednomu knižních řetězců, které výkyvy na trhu snáz ustojí.

Navíc jsou také často majiteli e-shopů a tak je strategie českého čtenáře - v knihkupectví prolistuji, na internetu objednám - tolik netrápí.

Zuzana Vlčková, Tomáš S. Šťástka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme