Na neustálém zdražování knih nejvíce tratí běžní knihkupci
Knihy jsou stále dražší, čtenáři šetří, a proto méně kupují. Nakladatelé musí vydělávat, a proto znovu zdražují. Je to začarovaný kruh, ve kterém si ale zatím, jak se zdá, umějí čtenáři poradit a vydavatelé si nestěžují. Problémy ale má důležitý mezičlánek, tedy běžní knihkupci.
Data sice nejsou k dispozici, ale chování čtenářů, specificky těch, kteří nejsou vázáni jen na český jazyk, je výmluvné.
Předražené podle nich nejsou jen dovážené knihy. Tuzemská produkce zdražila za posledních pět let o desítky korun.
V devadesátých letech se mnoho nakladatelů domnívalo, že se jim podaří udržet nízké ceny vydáním publikací v brožované vazbě. Právě zahraniční knihy jsou často tzv. paperbacky.
O současné situaci okolo prodejnosti knih informovala redaktorka Zuzana Vlčková
Ale v tomto případě se jedná spíše o kulturní tradici.
„Je docela velká pověra, že tím, že uděláte knížku v měkké vazbě, tak že zásadně ušetříte. Ale když tu knížku a priori na začátku vydáváte v pevné nebo v brožované podobě, tak tam není zásadní finanční rozdíl,“ vysvětluje Marcela Turečková ze Svazu nakladatelů a knihkupců.
Navíc, podle ní na tom knižní, specificky nakladatelský trh není zas tak špatně: „Ještě to nemáme tak jako na Slovensku, že by nám z toho zbylo ‚mainstreamové koště‘, to ještě určitě ne.“
„Ale v téhle chvíli už máme nějaké analýzy počtu titulů, které vyšly za loňský rok a máte tam minimálně o dva tisíce knížek méně, než bylo ten rok předtím,“ uznává.
Propad v odborné literatuře
A tento propad nastal především v kvalitních žánrech, náročných na výrobu a tedy i na konečnou cenu. Jde o odborné knihy a učebnice.
Akademická literatura netrpí jen omezováním počtu vydávaných titulů, v malých knihkupectvích, specificky na malých městech je jen těžce prodejným artiklem.
„Dramatický propad jsme zaznamenali v prodeji odborné literatury a to v řádu desítek procent,“ popisuje knihkupec Vladimír Opatrný.
A právě situace malých prodejců je to asi nejvíc alarmující. Mnoho z nich už muselo zvýšený tlak způsobený finanční krizí a zvýšenou sazbou DPH, řešit prodejem své podniku jednomu knižních řetězců, které výkyvy na trhu snáz ustojí.
Navíc jsou také často majiteli e-shopů a tak je strategie českého čtenáře - v knihkupectví prolistuji, na internetu objednám - tolik netrápí.