Tyjátr – La Putyka na Fringe Festivalu
Český soubor Cirk La Putyka si svým osobitým přístupem k novocirkusové tvorbě získal přízeň diváků prestižního Edinburgh Fringe Festivalu. Edinburghský Fringe patří k největším uměleckým událostem v Evropě. Během tří srpnových týdnů se do skotské metropole sjíždí tisíce umělců, aby si získali přízeň nejen diváků, ale především zahraničních produkčních a ředitelů festivalů.
Cesta k účasti Cirku La Putyka na Fringe festivalu nebyla jednoduchá, což potvrzuje i principál souboru Rosťa Novák: „Přípravy trvaly dva roky. Chtěli jsme tam odjet hned první rok po tom, co vznikla La Putyka. To nevyšlo, protože se nepodařilo sehnat dostatek financí. Přesunuli jsme to až na letošní rok, kdy jsme byli o trochu víc podporováni magistrátem a Ministerstvem kultury. Ale i tak ta podpora nedosahovala ani 50% nákladů, které Fringe potřebuje. Nebýt partnerů, tak jsme tu cestu ani neuskutečnili. Všechno si platíš sám, od toaletních potřeb, přes pronájem divadla, po tisk letáků, kterých jsme spotřebovali asi 12 000.“
O organizační a produkční záležitosti spojené s účastí Cirku La Putyka na skotském Fringe se staral hlavní produkční a manažer souboru Vítek Novák: „Najali jsme si PR manažerku přímo z Londýna. Preferovali jsme tuto cestu místo toho, abychom dávali peníze za to, že budeme mít banner na oficiálním webu Fringe, nebo že budeme mít větší plakát jinde, mezi dalšími na ulici. Tak jsme raději investovali peníze do PR manažerky, která už tam ty kontakty má. Pomohla nám to nastartovat, pozvala novináře, a pak už jsem to převzal za ni. Díky ní se nám podařilo si ty lidi tam dotáhnout.
První tři dny tam byly hodně náročné, než se to všechno zaběhlo, ale potom se to uklidnilo a fungovalo to samo. Museli jsme se střídat se soubory, což byl jeden z problémů, který mi nedal spát. Měli jsme 40 minut na přípravu a 35 minut na sklizení, což jsem si nedokázal úplně představit. Zase máme výhodu, že jsme velký soubor. Každý měl svoji roli, svoje úkoly, takže jsme se o tu práci podělili. Už jenom tato zkušenost, že jsme schopni sbalit Putyku za 35 minut, je skvělá.“
Cirk La Putyka vystupoval po celý čas festivalu na scéně Zoo Southside, tedy v prostoru, které je nejlépe přizpůsobené tanečnímu a pohybovému divadlu. Inscenaci La Putyka uvedl v Edinburghu celkem 18krát během 23 dnů. Téměř všechna představení byla vyprodaná. La Putyka byla nominovaná na Total Theatre Award a umístila se mezi Top Five představeními letošního festivalového ročníku.
„Popasovat se s konkurencí nebylo jednoduché, protože novocirkusové soubory tam taky byly. Výhoda byla, že nás v Edinburghu nikdo neznal. Nikoho navíc nezajímalo, že to děláme teprve tři roky. Krom jedné ne úplně nadšené kritiky jsme dostali od důležitých deníků, jako je Scotsman, The List nebo Three Keks, čtyřhvězdičkové ohodnocení z pěti možných, což tam je nejdůležitější. Dokonce jsme dostali Sell-Out project. Nám se podařilo vyprodávat za plnou cenu. Máme nějakých pětadvacet pozvání, mezi nimi i na festival do kanadského Tohu v Montrealu, přes Roundhouse v Londýně, Řecko, Dánsko, Austrálii, až po Nový Zéland. Cítili, že to děláme úplně svobodně a děláme to dle nějakého svého myšlení o divadle,“ popisuje úspěch La Putyky Rosťa Novák.
V La Putyce nechybí prvek loutky, současný tanec ani živá hudba. Jakoby si zde soubor utvářel svůj vlastní velmi divadelní styl, do něhož jsou vkládány cirkusové prvky.
Pro rok 2013 plánuje Cirk La Putyka premiéru nového mezinárodního projektu, v němž spolupracuje s finským souborem Cirko Aereo. Zapojili se do vědeckého projektu LACRIMAE, jehož cílem je sdružit umělce z oblasti nového cirkusu, propojit jejich odlišný přístup k novocirkusové tvorbě a vytvořit inscenace s mezinárodním přesahem.
„Strašně moc to scelilo lidi z Putyky. Tři týdny tam a místo toho, abychom se vrátili a byli úplně zničení, což taky jsme, tak ještě nadto jsme si přivezli, že všichni chtějí spolu dělat. Vytvořil se nějaký základ Putyky. Hned po příjezdu jsme nastoupili na třídenní workshop s Compagnie XY. Ty lidi do toho jdou. Všichni chtějí teď využít toho, že se nějakým způsobem podařilo nejen nám, ale vůbec tady v Čechách, nový cirkus nakopávat dál. Doufám, že to poroste – nejen podpora z kulturní politické scény, ale i ta divácká,“ dodává Novák.
Pro český soubor nového cirkusu, který existuje poměrně krátce, je zahraniční úspěch tohoto typu podstatný z hlediska mezinárodní propagace a možnosti zahraniční spolupráce, která je v oblasti nového cirkusu více než důležitá.