Slavný Picassův obraz původně vyobrazoval malého psa. Umělec se ho rozhodl začernit

Konzervátoři z newyorského Guggenheimova muzea při restaurování obrazu s názvem Le Moulin de la Galette od španělského malíře Pabla Picassa zjistili, že malba měla původně vypadat jinak. V jedné části plátna totiž objevili psíka, kterého se Picasso nakonec rozhodl začernit. Informuje o tom server CNN.

New York Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Malého psa na Picassově obrazu nalezli restaurátoři během technické analýzy, kterou prováděli před zahájením nové výstavy Young Picasso in Paris v Guggenheimově muzeu.

Umělec obraz vytvořil v roce 1900 poté, co přijel do francouzské metropole. Zachycuje na něm slavnou scénu z pařížského tanečního sálu, přičemž dominantou díla jsou tři ženy v kloboucích sedící u stolu. Celou kompozici doplňuje tančící dav.

Malý pes se původně nacházel úplně v popředí, ale Picasso se ho rozhodl přemalovat černou barvou, která vytváří dojem klobouku nebo účesu další z dam, která sedí v přední části scény.

„Bylo pro mě zajímavé zjistit, že toho psa narychlo přemaloval, byl by totiž poměrně přesvědčivou součástí kompozice. Ukradl by si pro sebe všechnu pozornost,“ řekla pro CNN Julie Barten, vedoucí konzervátorka obrazů v Guggenheimově muzeu.

Obraz Pabla Picassa Le Moulin de la Galette z roku 1900 | Zdroj: Profimedia

Pes, kterého malba původně vyobrazovala, měl kolem krku uvázanou červenou mašli. Podle historiků se pravděpodobně jedná o rasu Kavalír King Charles španěl. Odhalit ho a zjistit jeho přesnou podobu se restaurátorům podařilo díky rentgenové fluorescenci. Jde o speciální techniku, která dokáže mapovat chemické prvky v obraze včetně pigmentů.

Podle analýzy Picasso provedl v díle i další změny, jako například prohození některých tanečníků nebo vymalování prázdné židle.

Odborníci sice s jistotou nemohou říct, proč se ho Picasso rozhodl nakonec z obrazu odstranit, Barten se ale domnívá, že malého psa mohl slavný malíř nakonec považovat za rušivý prvek a živou tvář, která by mohla příliš přitahovat zraky diváků.

Barbora Součková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme