Na dovolenou s knihou nebo se čtečkou? Knihkupci hlásí v letních měsících rekordní prodeje
Zažívaly boom zhruba před sedmi lety, pak ale jejich sláva začala ve světě upadat - řeč je o elektronických knihách. Zatímco ve Spojených státech nebo Velké Británii jejich prodeje klesají, v Česku mají ještě prostor pro růst, tvoří totiž necelá dvě procenta trhu. A právě letní měsíce patří pro řadu obchodníků k vrcholům sezony. Některé firmy hlásí až čtvrtinový nárůst prodejů.
Na klasickou tištěnou knihu nedá Lucie Švajnerová dopustit. Při cestování ale sáhne spíš po čtečce a elektronické knížce. Stejně jako teď v pražském metru.
„Když cestuju, tak nechci tahat ty obrovský, tlustý, těžký bichle, takže mám čtečku. Nakupuju hlavně v květnu, v červnu před létem, protože to nejvíc cestuju a jinak možná ještě před Vánocema taky na hory,“ vypráví Lucie.
Horká knižní sezona
Právě letní prázdniny jsou pro řadu obchodníků stěžejní. To je i případ internetového obchodu ebux.cz, který prodává nejen knihy, ale také časopisy v elektronické podobě. Během čtvrtletí si tu zákazníci nakoupí desítky tisíc kusů e-knih. O prázdninách pak prodeje rostou ještě výrazněji, potvrzuje marketingová specialistka firmy Zuzana Stejskalová.
„Z pohledu našeho obchodu zájem roste. Je to pro nás hlavní sezona. Ta sezona vlastně začíná už v červnu, trvá tak do půlky září a prodeje se navyšují zhruba o 25 procent oproti ostatním měsícům.“
Popularita audioknih roste. Nejprodávanějšími jsou Čtyři dohody, Jára Cimrman a P.S.
Číst článek
Podle posledních statistik Svazu českých knihkupců a nakladatelů si čeští čtenáři nakoupí během jediného roku více než milion různých e-knih. Zájem je hlavně o detektivky, sci-fi a taky romány pro ženy. Právě ty patří mezi nejprodávanější žánry, říká Hana Žáková ze společnosti Alza.cz.
„Nejvíc se elektronické knihy prodávají v létě a o Vánocích. Některých knih se prodá 60 % v elektronické podobě a 40 % v tištěné. Na druhou stranu existují knihy, které se v elektronické podobě v podstatě neprodávají - obrazové knihy, kuchařky nebo komiksy.“
Roli hraje příznivá cena
Nárůst prodejů hlásí i internetový prodejce Kosmas.cz. Podle vedoucí obchodu Lenky Dvořákové stojí za větším zájmem zákazníků i fakt, že e-knihy jsou cenově dostupnější než klasické knížky.
„E-knihy jsou levnější než knihy tištěné. Průměrná cena e-knihy je zhruba kolem 180 korun a obecně platí, že se nejvíc prodávají knihy v rozmezí 150 až 200 korun, případně do 250.“
Zatímco ještě v roce 2013 utratili čtenáři za e-knihy necelých 62 milionů korun, o tři roky později to byl už téměř dvojnásobek sumy. Přestože prodeje rostou, je byznys s elektronickými knihami stále jen okrajový. Tvoří necelá dvě procenta z celého obratu českého knižního trhu. Podle ředitele oddělení marketingu Knihy Dobrovský Adama Pýchy posilují z nových formátů hlavně audioknihy.
Za pět let se zvýšil počet dětí, které rády čtou. Za rok stihnou v průměru osm knih
Číst článek
Renesance mluveného slova
„Vidíme velký nárůst obliby audioknížek, kde rozhodně ten fenomén (např. ve Spojených státech) existuje. Lidé dojíždějí do práce stále větší vzdálenosti a často nemají jinou možnost, jak si tu knížku přečíst, než si ji naposlouchat. Uvidí se, jestli dokážou ještě předehnat i e-knihy,“ popisuje Adam Pýcha.
Právě audioknihy jsou skokanem roku, alespoň co do počtu prodaných titulů. Jen loni za ně prodejci utržili skoro 130 milionů korun. Podle předsedkyně Asociace vydavatelů audioknih Kateřiny Konopáskové si jednotlivé knižní formy vzájemně nekonkurují, ale spíš se doplňují.
„Máme dneska novinkový trend, kdy vyjde tištěná kniha a v ten samý den má premiéru i audiokniha. A budeme toho v letošním roce 2018 svědky daleko víc. Zkouší se číst časopisy, což je novinka. Progresivněji nám rostou mladí, kteří to mezi sebou hodně sdílejí. Oni na tom vyrostli u mobilů a tak jim je to bližší.“
Právě mladá generace patří mezi aktivní čtenáře. Podle průzkumu Národní knihovny přečtou děti od 9 do 19 let za rok přibližně 8 knih. S elektronickou knížkou má zkušenost zhruba každý čtvrtý dospívající.