‚Vopičárna‘ s Robbiem Williamsem je překvapení na závěr roku. Ve filmu Better Man ho hraje šimpanz
Česká kina promítají životopisný muzikál Better Man o Robbiem Williamsovi. Jeho hlavní zvláštností je hned na první pohled fakt, že populární zpěvák se představuje v šimpanzí podobě.
Jak ozvláštnit další z mnoha biografických filmů o populárním hudebníkovi? Jak pracovat s jeho vnitřními nejistotami, pocity odcizení a podvodnickým syndromem v soukromí i před obřím publikem na koncertě? Jak ztvárnit jeho rodinné trauma?
Režisér Michael Gracey přišel s efektním řešením, které předem působí především jako „reklamní vopičárna“ a kampaň pro sociální sítě, zabudovaná rovnou do díla samotného: Robbieho Williamse bude hrát opice.
Čím odpornější Hugh Grant, tím líp! Horor Heretik klepe na nebeskou bránu
Číst článek
Přesněji, digitálně vytvořený šimpanz, trikově naklíčovaný na hereckou akci několika představitelů hlavní role. Mezi nimi byl především Jonno Davies, ale podle závěrečných titulků i samotný Robbie Williams, i když patrně účinkuje hlavně hlasem.
Kupodivu ale nejde jen o nápad na jedno použití. Především proto, že se opičí podoba slavného zpěváka nedočká jednoho zjednodušujícího výkladu. Publikum má volné ruce v tom, jak si bude hlavní postavu vykládat.
Umělec v soukolí popkultury je jako cvičená opice, která na počkání předvede, co po něm publikum žádá. Robbie Williams je autor písně Me and My Monkey z desky Escapology. Šimpanz je obrazem jinakosti, autoportrét dítěte a posléze i dospělého muže, který nikdy nezapadal, ale své nejistoty přebíjel nikdy nezkrocenými ambicemi a vůlí uspět. Opice je metaforou závislosti na kokainu a dalších drogách. Němá „nehezká“ tvář se schovává uvnitř jinak výřečné, sebevědomé a skandální hvězdy hudebního byznysu.
To jsou všechno výklady, které je nutné vzít do hry při uvažování o filmu Better Man. A zároveň se vrátit k výchozí úvaze o triku pro sociální sítě. Sám Robbie Williams po premiéře snímek sumarizoval pro BBC jako „výběr hitů z mého traumatu pro tiktokovou generaci“.
Režisér, spoluscenárista a trikový specialista Gracey vypráví biografii dnes 50letého zpěváka od jeho dětství v chudé manchesterské rodině. S něhou vypráví o Williamsově matce. Nešetří ale jeho otce Petera, který byl oddaným fotbalovým fanouškem, pokoušel se prorazit v showbyznysu jako Pete Conway, od rodiny odešel a syna dlouho neměl nejmenší zájem vídat. Dokud se syn neproslavil.
Zároveň Conway ale potomka nakazil láskou ke svým idolům v čele s Frankem Sinatrou. A vůlí dokázat, že v sobě má charisma a osobitost, které ho pozvednou ke slávě.
Velkohubá, ne prázdná gesta
Better Man bez iluzí podává i první etapu Williamsovy kariéry v Take That, popovém boybandu, který sestavil bezskrupulózní Nigel Martin-Smith. „Za pět let se všichni budeme nenávidět, ale budeme nechutně bohatí,“ zní jeho klíčová věta při sestavování pětice mladíčků, kterou nechával hrát nejdřív hlavně v gay klubech, než zjistil, jaký úspěch mají u dívčího publika.
„Co můžu ztratit? Snad jedině důstojnost… Ale o tu mě připravili už Take That!“ sumarizuje situaci v první fázi kariérního dobývání slávy šimpanzí Williams ve filmovém dialogu.
Právě drzá upřímnost, namířená vůči sobě i svému okolí snímek napojuje na veřejný i soukromý obraz samotného zpěváka a dává mu věrohodnost.
Po odchodu Robbieho coby nejmladšího a nejrebelštějšího člena Take That z kapely přichází na řadu vztahové potíže, partnerčin potrat přinesený na oltář hudební kariéry. A taky klíčová rada nového Williamsova spolupracovníka Guye Chamberse: „Aby písnička měla nějakou hodnotu, musí tě něco stát.“
Díky tomu, že se Williams rady držel, nebyla jeho popová gesta prázdná, i když byla třeba velkohubá. Chambers je mimochodem po matce druhým člověkem, o kterém film mluví výhradně s úctou. Víc jich není.
Velkolepé davové hudební a trikové scény nejsou díky kvalitnímu provedení CGI a Wiliamsově osobitosti bez duše. I když vyprávějí příběh o vzestupu a pádu, traumatu a smíření, ambicích a samotě, krutém hudebním byznysu, tedy starých, víc než dobře známých ingrediencích žánru hudební biografie.
Better Man
životopisné hudební drama
USA / Austrálie, 2024, 135 min
Režie: Michael Gracey
Scénář: Alain Guiraudie
Hrají: Robbie Williams, Jonno Davies, Steve Pemberton, Alison Steadman, Kate Mulvany a další
Better Man je film, který od diváctva vyžaduje spíš sympatie s Williamsem, než znalost jeho hudební kariéry a největších hitů. I když k těm nabídne různé osobní a dobové interpretace, které pro fanoušky budou nesporně zajímavé.
Jako výpověď o traumatech sice Better Man kritizuje toxicitu hudebního a zábavního průmyslu, ale věnuje pozornost hlavně těm, kteří jsou (nebo byli) skandální, toxičtí a do sebe zahledění. K těm věrným, podpůrným a charakterním postavám nemá nad rámec krátké poklony moc co dodat, nemají potřebný příběh.
Film, Robbie Williams i celková tvůrčí láska ke spektáklu jsou popového byznysu po všech stránkách součástí. A všichni jsou s tím víc než spokojení. Better Man o tom vypovídá, osvěžuje žánr hudebního životopisného filmu a obsahuje i v sobě nepokojnou upřímnost hlavní postavy.
To je jeho velkou předností a příjemným překvapením i pro diváka, kterému se Take That zcela příčili a Robbie Williams mu byl po většinu sólové kariéry celkem fuk – jako je například autor tohoto textu.
Snímek Better Man měl v českých kinech premiéru 26. prosince 2024.