Německo se dohodlo s EK na mýtném. Nizozemsko a Rakousko chtějí zemi žalovat
Mýtné na německých dálnicích i pro osobní auta bude. Spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt se dohodl s Evropskou komisí, která měla k jeho projektu vážné výhrady. Německá vláda ustoupila o krůček vzad a Evropské komisi to stačí - rozhodně to ale nestačí Nizozemsku a Rakousku. Obě země zvažují, že dají německé mýto k soudu.
Cizinci nebo řidiči s cizí poznávací značkou by museli mýtné zaplatit. Německým řidičům se mělo původně započítat do automobilové daně, prakticky by navíc tedy nic neplatili. To má po kompromisu i zůstat, jen němečtí řidiči jezdící v ekologických autech mají být ještě více zvýhodněni. Jejich automobilová daň má být tedy ještě nižší. Právě tento kompromis Bruselu stačí.
Kompromisní plán zahrnuje rovněž úpravu krátkodobých sazeb mýtného pro zahraniční řidiče. Desetidenní poplatek by se podle něj měl v závislosti na objemu motoru a velikosti emisí pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 20 eur (zhruba 68 až 541 Kč).
Dosavadní plán počítal s rozmezím pět až 15 eur, píše DPA. Brusel dříve kritizoval skutečnost, že plánované ceny za krátkodobé dálniční známky jsou v některých případech nepřiměřeně vysoké.
Mýto nejdřív v roce 2018
Nizozemsko chce dát německé mýto k soudu, protože považuje i upravené mýtné stále za diskriminační.
Prakticky to budou totiž jen cizinci, kteří budou platit dálniční poplatky. V tom duchu se vyjádřil i rakouský ministr dopravy. Z jejich pohledu jde jen o optickou změnu a na samotném problému se nic nemění.
Na německých dálnicích mýtné začne platit nejdřív v roce 2018. Nyní se musí zákon o mýtném upravit podle dohody s Evropskou komisí. Tento návrh pak musí projít německým parlamentem, což se nestane do parlamentních voleb v září 2017.
Pokud by Křesťanskodemokratická unie zvítězila a znovu sestavovala vládu, hlasovalo by se o mýtném znovu v první polovině roku 2018. Zavedení mýtného může samozřejmě oddálit i avizovaný spor s Nizozemskem a Rakouskem.