Ministerstvo dopravy znovu připravuje stavbu první soukromé dálnice v Česku
Ministerstvo dopravy připravuje výstavbu první soukromé dálnice v České republice. Mezi Příbramí a Pískem proto stát vykupuje pozemky kvůli plánované dostavbě dálnice D4. Scházejících 32 kilometrů chce resort dokončit pomocí takzvaného PPP projektu - tedy ze soukromých peněz.
Dostavba dálnice D4 by mohla začít v roce 2020. Ministerstvo dopravy teď hledá firmu, která mu s přípravou poradí. Novou soutěž na poradce resort vypsal loni v prosinci. Předchozí tendr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil, protože nebyl spravedlivý vůči českým firmám. Vítězná společnost by mohla být vybrána v březnu.
„Do patnáctého února se mohly podávat nabídky. Nyní zhruba za měsíc budou otevřeny obálky a budeme vybírat vítěznou společnost,“ říká mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
O soukromých dálnicích se v Česku mluví už dlouho, po žádné se ale zatím nejezdí. Česká republika totiž na dopravní stavby čerpala evropské peníze, a nebylo tedy nutné využívat soukromých zdrojů.
My jsme dosud tento model tolik nevyužívali, protože z hlediska evropských prostředků je pro nás smysluplnější využívat tyto možnosti,“ dodává Neřold.
Dopravní expert Otakar Vacín z ČVUT v této souvislosti upozorňuje, že soukromá dálnice může být pro stát nevýhodná.
Na Slovensku už se staví
„Je tedy třeba zvážit všechna rizika, která jsou spojena nejen s výstavbou, ale i provozem a údržbou takové komunikace. Na vině je hlavně složitý legislativní proces a případně politická vůle provést takovéto rozhodnutí,“ připomíná Vacín.
V zahraničí partnerství soukromého investora a státu u dopravních staveb funguje. Dobrá spolupráce je například ve Španělsku, Velké Británii nebo třeba ve Francii. Zkušenosti se stavěním formou PPP projektů ale mají i sousední země. Aktuálně se takto staví například na Slovensku obchvat Bratislavy.
Ve Francii nebo v Itálii investor ale před vjezdem na soukromou dálnici vybírá mýto. To by v Česku neplatilo. Úsek by měl být součástí české dálniční sítě. Jezdit by po ní tedy mohlo jezdit každé auto s platnou dálniční známkou. Investor stavby by pak dostal podíl z částky, kterou stát vybere na dálničních známkách a v případě kamionů na mýtném.