Ministerstvo dopravy znovu připravuje stavbu první soukromé dálnice v Česku

Ministerstvo dopravy připravuje výstavbu první soukromé dálnice v České republice. Mezi Příbramí a Pískem proto stát vykupuje pozemky kvůli plánované dostavbě dálnice D4. Scházejících 32 kilometrů chce resort dokončit pomocí takzvaného PPP projektu - tedy ze soukromých peněz.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice, prázdný pruh

Dálnice, prázdný pruh | Foto: Milan Kopecký | Zdroj: Český rozhlas

Dostavba dálnice D4 by mohla začít v roce 2020. Ministerstvo dopravy teď hledá firmu, která mu s přípravou poradí. Novou soutěž na poradce resort vypsal loni v prosinci. Předchozí tendr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil, protože nebyl spravedlivý vůči českým firmám. Vítězná společnost by mohla být vybrána v březnu.

„Do patnáctého února se mohly podávat nabídky. Nyní zhruba za měsíc budou otevřeny obálky a budeme vybírat vítěznou společnost,“ říká mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

O soukromých dálnicích se v Česku mluví už dlouho, po žádné se ale zatím nejezdí. Česká republika totiž na dopravní stavby čerpala evropské peníze, a nebylo tedy nutné využívat soukromých zdrojů.

My jsme dosud tento model tolik nevyužívali, protože z hlediska evropských prostředků je pro nás smysluplnější využívat tyto možnosti,“ dodává Neřold.

Dopravní expert Otakar Vacín z ČVUT v této souvislosti upozorňuje, že soukromá dálnice může být pro stát nevýhodná.

D4 - chybějící úsek | Foto: Český rozhlas

Na Slovensku už se staví

„Je tedy třeba zvážit všechna rizika, která jsou spojena nejen s výstavbou, ale i provozem a údržbou takové komunikace. Na vině je hlavně složitý legislativní proces a případně politická vůle provést takovéto rozhodnutí,“ připomíná Vacín.

V zahraničí partnerství soukromého investora a státu u dopravních staveb funguje. Dobrá spolupráce je například ve Španělsku, Velké Británii nebo třeba ve Francii. Zkušenosti se stavěním formou PPP projektů ale mají i sousední země. Aktuálně se takto staví například na Slovensku obchvat Bratislavy.

Ve Francii nebo v Itálii investor ale před vjezdem na soukromou dálnici vybírá mýto. To by v Česku neplatilo. Úsek by měl být součástí české dálniční sítě. Jezdit by po ní tedy mohlo jezdit každé auto s platnou dálniční známkou. Investor stavby by pak dostal podíl z částky, kterou stát vybere na dálničních známkách a v případě kamionů na mýtném.

Lenka Rezková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme