Facebook představil vlastní kryptoměnu Libra. Lidé s ní budou moct platit v jeho aplikacích
Facebook už se dávno nestará jen o sociální sítě a prodávání reklamy. Pouští se i do světa byznysu. Teď představil novinku, kterou svým uživatelům a firmám nabídne příští rok. Prozatím ji bude využívat jen omezený počet uživatelů. Je to vlastní kryptoměna, která se jmenuje Libra. Lidé s ní budou moci platit v aplikacích, které firma Facebook provozuje, takže kromě sociální sítě taky v chatovacích aplikacích Messenger a WhatsApp.
K měně navíc přibude i virtuální peněženka nazvaná Calibra. Facebook svou novinkou cílí hlavně na obyvatele zeměkoule, kteří nemají bankovní účet a kterých je 1,7 miliardy. Podle odhadů totiž asi jedna miliarda z nich používá chytrý telefon a na něm internet.
Banky v čele se švýcarskou UBS chtějí spustit novou kryptoměnu pro přeshraniční obchod
Číst článek
Mark Zuckerberg na začátku loňského roku řekl, že se pokusí pochopit kryptoměny a systém fungování decentralizovaných databází. Jeho záměrem nejspíš bylo uvést Facebook do světa globálních plateb a internetového obchodu.
Facebook vyvinul Libru na své vlastní technologii, která se má zaměřit na více uživatelů. Jde o druh decentralizované databáze, která uchovává neustále se rozšiřující počet záznamů, jež jsou chráněny proti neoprávněnému zásahu.
A Zuckerberg nyní založil asociaci, která má novou kryptoměnu na starosti. Momentálně čítá 27 společností, mezi kterými jsou největší finanční instituce jako Visa, Mastercard, PayPal, ale taky neziskové společnosti a akademické instituce. To má Libře zajistit důvěryhodnost.
Investice bez rizik
V dokumentu, který popisuje, jak nová měna funguje, Facebook uvedl, že cílem je podpořit „lepší, levnější a otevřenější finanční služby“. Na rozdíl od bitcoinu a dalších kryptoměn, Libra je propojená se světovými aktivy, které zabrání rizikům investicí, které jsou ve světě kryptoměn obvyklé, píše The Guardian.
Facebook ale tvrdí, že Libra má být na rozdíl od bitcoinu „stabilním a důvěryhodným finančním nástrojem“, je například i krytá reálnými penězi několika národních měn v rezervním koši.
Kromě volatility měny neboli míra rizika investice finanční trh zajímá, jak budou chráněna data plátců. Facebook už totiž déle než rok bojuje s důvěrou, není totiž jasné, jak nakládá s osobními informacemi.