Evropský automobilový průmysl oživuje, výroba v Česku útočí na rekord

Výroba aut v Česku roste. Za deset měsíců automobilky vyrobily více než jeden milion vozů. To je téměř 12 procent více než loni touto dobou. Jestli vývoj vydrží až do konce roku, bude produkce rekordní. A to je dobrá zpráva pro ekonomiku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobilka. Ilustrační foto

Automobilka. Ilustrační foto | Foto: Tomáš Adamec

Oživení na trhu má hlavní dva důvody. Ten první je náběh výroby nových modelů v mladoboleslavské automobilce Škoda Auta a kolínské TPCA.

K větší výrobě přispěl i nárůst poptávky po osobních autech na evropských trzích, kde má stabilní odbyt hlavně Škodovka, tuzemský největší výrobce.

Přehrát

00:00 / 00:00

Výroba aut v Česku roste a míří k rekordu. O důvody se zajímal redaktor Jan Beneš

Odborníci velké výkyvy v meziročním srovnání nečekají, takže je pravděpodobné, že letošní produkce dosáhne rekordu. Odhaduje to i ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

„Rekordní výroba z roku 2011 jeden milion a 200 tisíc osobních automobilů bude překonána, pokud bude za loňský čtvrtý kvartál vyrobeno zhruba stejně vozidel jako za minulý rok,“ uvedl.

Odbyt v celé Evropské unii se zvyšuje už 14 měsíců za sebou. V říjnu meziročně vzrostl o 6,5 procenta na víc než jeden milion aut. Nárůst měly podle Evropského sdružení výrobců automobilů skoro všechny významné trhy. Je to důkaz toho, že poptávka znovu oživuje.

K úrovni před krizí je v Evropě stále daleko

Evropský automobilový trh se loni začal zotavovat ze šestiletého útlumu. Nadále ale zůstává hluboko pod svým vrcholem, což bylo období před finanční krizí v roce 2008.

Společný jmenovatel rostoucího odbytu automobilek se jen těžko hledá. Podle partnera podnikového poradenství a řízení rizik společnosti EY Petra Knapa je vývoj na každém trhu úplně jiný.

„Francie roste poměrně hezky přes dvě procenta, na její ekonomiku je to dobrý výsledek a táhnou to tam malá auta. V Itálii naopak vidíme, že roste dobře segment SUV, a Španělsko a Portugalsko jsou specifický případ. Je to šrotovné, kde se prodlužovalo další kolo podpory nákupu nových aut,“ zmínil Knap.

Nejprodávanější značkou za uplynulých deset měsíců byl v Evropě Volkswagen, následují Ford a Opel.

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme