Budoucností automobilového průmyslu jsou čínské trhy
Ekonomická krize dolehla letos i na automobilový průmysl. Výroba v Evropské unii se propadla více než o pětinu, v Americe byla situace ještě horší. Vlády některých zemí se snažily prodej aut rozhýbat a zavedly šrotovné, daňové úlevy či další různé pobídky.
Automobilkám v České republice se kupodivu dařilo. Firmy Škoda Auto, TPCA Kolín a Hyundai Nošovice prodaly za letošní rok nejvíc osobních vozů v historii, jde zhruba o jeden milion a 125 tisíc kusů.
O vývoji automobilového průmyslu mluvil na Rádiu Česko Dan Vořechovský, ekonomický redaktor odborného serveru Auto.cz.
V příštím roce experti očekávají stagnaci v oblasti evropského automobilového průmyslu. S tím ale nesouhlasí Dan Vořechovský, ekonomický redaktor odborného serveru Auto.cz: "Domnívám se, že by mohl evropský trh s automobily i růst. Vše se asi bude odvíjet od vývoje německé ekonomiky. Oproti předpokladům se domnívám, že by se německá ekonomiky mohla vzchopit a s ní i automobilový průmysl."
"Vzhledem k tomu, že česká ekonomika je napojená na německou ekonomiku, tak předpokládám, že odbyt automobilů v příštím roce by mohl vzrůst, a to nejenom v Česku, ale v celé Evropské unii," dodal Vořechovský.
Čína je budoucností
Trhem budoucnosti je údajně Čína. Navýšit produkci v této asijské zemi se podařilo škodovce. Ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek považuje toto teritorium za zajímavé:
"Je velice dobré, že tam Škoda investovala společně s Volksvagenem. Má tam svůj montážní závod, není ale sama, je tam spousta jiných značek a nesmíme opomítat i čínské výrobce, kteří jsou velice aktivní a skupují některé evropské značky."
Podle Vořechovského může Čína nabídnout hlavně ekonomický růst: "Čínské automobilky se snaží získat zahraniční vyspělé automobilky a dostat se tak k vyspělým technologiím."