Odstavte letadla 737 MAX po celém světě, doporučil Boeing. Firmě hrozí obrovské ztráty
Americká společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu veškerá letadla generace Boeing MAX. Analytici podle televize CNN odhadují, že v případě tříměsíční výluky provozu to může firmu stát až pět miliard dolarů, tedy 113 miliard korun. O odškodné se již přihlásily aerolinky Norwegian Airlines.
„Boeing má nadále plnou důvěru v bezpečnost 737 MAX,“ předeslala společnost ve svém prohlášení.
‚Myslíme na bezpečnost všech lidí.‘ Boeingy 737 MAX 8 a 9 už nesmějí létat ani v domovských USA
Číst článek
„Ale po konzultaci s americkým Federálním úřadem pro letectví, americkým Národním úřadem pro bezpečnost v dopravě a leteckými úřady a zákazníky z celého světa se Boeing rozhodl, z přemíry opatrnosti a snahy znovu přesvědčit leteckou veřejnost o bezpečnosti stroje, doporučit úřadu dočasně odstavit z provozu celosvětovou letku 371 letadel 737 MAX,“ dodal.
Boeing 737 MAX je čtvrtou generací úzkotrupého letounu Boeing 737 a vedle typu MAX 8, který se ve službě etiopské společnosti Ethiopian Airlines v neděli zřítil, zahrnuje typy MAX 7, MAX 9, MAX 10 a MAX 200.
Po nedělní nehodě, při které zahynulo všech 157 lidí na palubě, postupně letecké společnosti i státy vyloučily stroje MAX 8 i jiné typy této generace z provozu. Jako poslední tak učinily ve středu Spojené státy s Panamou.
Nucené odstavení zřejmě Boeing přijde na miliardy dolarů. Podle CNN dokáže společnost ztrátu ustát, neboť jen v loňském roce vykázala zisk 10,6 miliardy dolarů, tedy 240 miliard korun.
Boeingy 737 MAX nesmí nad Evropu, zakázala to letecká agentura. Do Prahy mířily dva, přistály jinde
Číst článek
Lze očekávat, že největší podíl v nákladech na odstávku provozu bude odškodnění leteckých společností. Již ve středu se ozvaly aerolinky Norwegian Airlines s tím, že účet za nemožnost provozovat svých 18 letadel 737 MAX pošlou společnosti Boeing.
Není to poprvé, co společnost Boeing odstavila všechny své provozované letouny z provozu. V roce 2013 stejné rozhodnutí učinila v případě strojů 787 Dreamliner. Reagovala tím na problémy s bateriemi, které se mohly vznítit. V té době bylo v provozu asi 50 těchto letadel a Boeing tvrdil, že kvůli tomu měl jen minimální škody. Zatímco společnost tehdy hledala řešení problému, další letouny nadále vyráběla.