Česku chybí techničtí experti. Školy lpí na faktografii, to je zastaralé, poukazuje na viníka ekonom
Je to paradox. Českou ekonomiku táhne průmysl, který přitom postrádá odborníky z technických profesí. Školství dlouhodobě nedokáže poptávku uspokojit. Ale na druhou stranu patří čeští žáci základních škol v různých mezinárodních srovnáních v matematice a přírodních vědách k nadprůměru. Možným vysvětlením je přílišný důraz na faktografičnost, podotýká v pořadu Řečí peněz na Plusu ekonom Daniel Münich z think-tanku IDEA při institutu CERGE-EI.
„To je dlouhodobě bolavé místo českého vzdělávacího systému,“ zdůrazňuje v pořadu Řečí peněz. „Musíme si uvědomit, že svět se za posledních dvacet třicet let výrazně změnil. To tempo je neskutečné. Faktografické znalosti extrémním způsobem zastarávají.“
Proč české děti nemají zájem o studium technických oborů? Zamýšlí se ekonom Daniel Münich
Svět se mění pod nástupem digitalizace a umělé inteligence. A aby Česko zůstalo konkurenceschopné, potřebuje kvalifikované odborníky.
„Žijeme úplně v jiné době než dřív. Ale náš vzdělávací systém stále žije částečně v době minulé. A příliš velkou část výuky požírá faktografie,“ kritizuje Münich.
„Musíme udělat větší prostor pro dovednosti, umět data vyhledávat a zpracovávat,“ navrhuje.
Aby Česko přestalo být pouhou montovnou, musí v tom sehrát klíčovou roli vzdělávací systém.
„To bude tahoun k nové moderní ekonomice s velkou přidanou hodnotou. Pouze zásobovat montovnu dalšími a dalšími lidmi, kteří budou vyrábět věci s nízkou přidanou hodnotou, nestačí. Musíte mít taky, co prodávat, něco nového, unikátního, nelze prodávat jen teplou vodu,“ apeluje.
Jak změnit vzdělávací systém, aby Česko zůstalo konkurenceschopné? Proč technické obory nelákají? Poslechněte si celý pořad výše.