Česku chybí techničtí experti. Školy lpí na faktografii, to je zastaralé, poukazuje na viníka ekonom

Je to paradox. Českou ekonomiku táhne průmysl, který přitom postrádá odborníky z technických profesí. Školství dlouhodobě nedokáže poptávku uspokojit. Ale na druhou stranu patří čeští žáci základních škol v různých mezinárodních srovnáních v matematice a přírodních vědách k nadprůměru. Možným vysvětlením je přílišný důraz na faktografičnost, podotýká v pořadu Řečí peněz na Plusu ekonom Daniel Münich z think-tanku IDEA při institutu CERGE-EI.

Řečí peněz Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Daniel Münich z think-tanku IDEA při institutu CERGE-EI (Centrum pro ekonomický výzkum a doktorské studium – Univerzita Karlova a Akademie věd ČR)

Daniel Münich z think-tanku IDEA při institutu CERGE-EI (Centrum pro ekonomický výzkum a doktorské studium – Univerzita Karlova a Akademie věd ČR) | Foto: Kateřina Cibulka | Zdroj: Český rozhlas Plus

„To je dlouhodobě bolavé místo českého vzdělávacího systému,“ zdůrazňuje v pořadu Řečí peněz. „Musíme si uvědomit, že svět se za posledních dvacet třicet let výrazně změnil. To tempo je neskutečné. Faktografické znalosti extrémním způsobem zastarávají.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Proč české děti nemají zájem o studium technických oborů? Zamýšlí se ekonom Daniel Münich

Svět se mění pod nástupem digitalizace a umělé inteligence. A aby Česko zůstalo konkurenceschopné, potřebuje kvalifikované odborníky.

„Žijeme úplně v jiné době než dřív. Ale náš vzdělávací systém stále žije částečně v době minulé. A příliš velkou část výuky požírá faktografie,“ kritizuje Münich. 

„Musíme udělat větší prostor pro dovednosti, umět data vyhledávat a zpracovávat,“ navrhuje. 

Aby Česko přestalo být pouhou montovnou, musí v tom sehrát klíčovou roli vzdělávací systém.

„To bude tahoun k nové moderní ekonomice s velkou přidanou hodnotou. Pouze zásobovat montovnu dalšími a dalšími lidmi, kteří budou vyrábět věci s nízkou přidanou hodnotou, nestačí. Musíte mít taky, co prodávat, něco nového, unikátního, nelze prodávat jen teplou vodu,“ apeluje.

Jak změnit vzdělávací systém, aby Česko zůstalo konkurenceschopné? Proč technické obory nelákají? Poslechněte si celý pořad výše.

Václav Pešička, obi Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme