Auta falšující emise mohou ztratit licenci. Týká se to Volkswagenu i Škody
Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou aktualizaci softwaru. S odvoláním na dokumenty Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) to napsal německý server Focus Online. Vedle aut značky Volkswagen se to týká i vozů Škoda, Audi a Seat. České úřady zatím majitele postižených vozů postihovat neplánují.
Volkswagen po vypuknutí skandálu v září 2015 přiznal, že softwarem umožňujícím podvody při testech emisí bylo po celém světě vybaveno zhruba 11 milionů vozů. Téměř o dva roky později bylo v Evropě upraveno asi 5,5 milionu z 8,5 milionu dotčených aut, z toho 1,8 milionu na domácím, tedy německém trhu.
V Česku se emisní problém týká zhruba 160 tisíc vozidel, jejichž majitele úřady zatím jakkoliv postihovat neplánují. „Nechceme pokutovat majitele, kteří si auta koupili v dobré víře, že splňují všechny předepsané emisní podmínky,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.
Akcie německých automobilek se propadají. Hrozí jim miliardové pokuty antimonopolního úřadu
Číst článek
Automobilka Škoda Auto k odebrání registrací autům bez aktualizace softwaru nevidí důvod. „Vozy lze bez omezení používat před i po provedení technických opatření, které pro zákazníky neznamená žádné výdaje navíc,“ uvedl mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc.
Z obeslaných provozovatelů škodovek v Česku si úpravu zatím nechalo provést přes 51 procent, třeba u superbů s dvoulitrovým turbodieselovým motorem je to víc než 72 procent. Celosvětově se servisní akce týká přibližně 1,2 milionu škodovek, z toho zhruba 94 tisíc v Česku.
Dodatečnou úpravu softwaru mnoho řidičů odmítá. Obávají se, že jakákoliv změna, po které bude auto splňovat emisní normy, způsobí, že vůz pak bude pomalejší a spotřebuje více paliva. Dodatečnou úpravu přitom nedoporučují ani někteří odborníci.
Focus uvedl, že v závislosti na tom, kdy obdrželi oznámení o úpravě softwaru, by mohli majitelé přijít o registraci vozu již v srpnu. Budou také muset zaplatit veškeré poplatky s tím související. Mluvčí Volkswagenu se ke zprávě odmítl agentuře Reuters vyjádřit.
Německé automobilky se zřejmě domlouvaly na ceně, kartel vyšetří Evropská komise
Číst článek
Skandál s manipulací testů emisí ale není jediným, kterému Volkswagen čelí. Spolu s automobilkami Daimler, BMW, Audi a Porsche také čelí podezření z dlouholetých kartelových dohod. Záležitost vyšetřuje Evropská komise.
Zřejmě aby předešel možnému finančnímu trestu, oznámil Volkswagen v minulosti záležitost úřadům. Daimler tak ale podle listu Süddeutsche Zeitung učinil ještě dřív, díky čemuž by se právě on mohl v celé kauze vyhnout pokutě. Ta může být velmi vysoká.
Loni Evropská komise vyměřila pokutu čtveřici výrobců nákladních aut v celkové výši tří miliard eur. Automobilka MAN, která je dceřinou společností Volkswagenu, tehdy jako jediná nemusela nic platit, protože s úřady spolupracovala jako korunní svědek.