Správa železnic při průzkumných vrtech kvůli vysokorychlostní trati prorazila v březnu jeden z tranzitních plynovodů. Desítka obcí nyní kvůli tomu volá po přerušení plánování tratí pro rychlovlaky.
Správa železnic uvádí dva základní argumenty pro výstavbu vysokorychlostních tratí. „Jedním je podpora rozvoje regionů, druhým životní prostředí,“ říká náměstek ředitele pro přípravu tratí.
V tisku se dočtete, kolik by byli Češi ochotni zaplatit za lístky do rychlovlaků. To je téma MF Dnes. České školy podle Hospodářských novin nedokážou poznat talentované děti. Více ve výběru z médií.
V českém tisku se v pátek dočtete, že Správě státních hmotných rezerv chybí dostatek ropy, a to i přes to, že na to upozorňuje Nejvyšší kontrolní úřad, píše deník E15.
V tisku se ve středu dočtete, že rychlovlaky bude mít v blízkosti polovina Čechů, vyjet mají do deseti let. Správa železnic poprvé ukázala, jak bude vypadat jejich provoz, píší Hospodářské noviny.
V roce 2025 by se mohlo začít s výstavbou části trati rychlovlaku Praha-Wroclav- Píse o tom Mladá fronta Dnes. A Češi plánují dovolenou v tuzemsku. Více ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.
Vlak směřoval ze Štrasburku do Paříže a vykolejil 7.45 SEČ u alsaské obce Ingenheim. Národní železniční společnost SNCF nejdříve pouze konstatovala, že „lokomotiva TGV vyjela z kolejí“.
Při nehodě přišel podle agentury Reuters o život strojvedoucí. Cestující utrpěli jen lehčí zranění. Provoz na trati mezi Milánem a Boloňou byl podle policie přerušen.
Na projektu superrychlého vlaku Hyperloop v Kalifornii se bude podílet i evropská železnice. Do vývoje vlaku, který by se tunelem proháněl rychlostí přes 1000 kilometrů v hodině, začala investovat francouzská státní železniční společnost SNCF. Na projekt rychlovlaku se zatím sbírají peníze. Vstup národního železničního dopravce do mezinárodního konsorcia investorů oznámila francouzská televize BFM.
V Itálii dnes začíná jezdit nejrychlejší a nejmodernější vlak v Evropě. Stroj zvaný Červený šíp 1000 bude dokonce i rychlejší než francouzský TGV. Rychlovlak spojí Řím s Milánem, cestu mezi nimi zkrátí na dvě a čtvrt hodiny.
Postupně se rozbíhá plánování tras pro rychlovlaky na území České republiky. I když je to zatím hudba budoucnosti, stát má mezi vysokorychlostními trasami dvě priority – spojení Prahy, Drážďan a Brna.
Jen hodina cesty a z vyloženě letního prostředí se člověk dostane do království zimy. Jízdu rychlovlakem Vlaštovka si vyzkoušel i zvláštní zpravodaj ČRO v Soči Petr Vavrouška.
Pouhých 68 minut má už za dvacet let trvat cesta vlakem z Londýna do severoanglického Manchesteru. Počítá s tím plán výstavby nové vysokorychlostní železnice, který schválila britská vláda. Projekt s názvem HS2 přijde na 980 miliard korun. Podle kritiků se však nevyplatí.
Čína slaví další úspěch, tentokrát na železnici. Dnes totiž uvádí do provozu nejdelší vysokorychlostní trať na světě. Soupravy jezdící až 350kilometrovou rychlostí spojí hlavní město Peking s jihočínskou metropolí Kuang-čou a vzdálenost 2300 kilometrů zvládnou za méně než osm hodin.
Vlaky řítící se rychlostí 350 kilometrů v hodině, jízda přesně na čas a železniční společnost, která v případě zpoždění vrací peníze. Pro české cestující ještě dlouho hudba budoucnosti, ve východní Asii samozřejmost. Stejně jako tratě spojující hlavní města s letištěm.
Přesně před 30 lety byl slavnostně zahájen provoz francouzských rychlovlaků TGV. Symbol technologické vyspělosti se od té doby rozšířil i do dalších evropských zemí a TGV dnes jezdí podmořským tunelem i do Londýna. Na rozvoj superexpresů ale vsadily i některé asijské země, především Japonsko a Čína. Tamní rychlovlaky jezdí více než 300kilometrovou rychlostí.
Prototyp vlaků TGV vyjel přesně před 30 lety poprvé na trať. V současné době spojuje všechna velká francouzská města a některé sousední země. Cestující vozí rychlostí přes 300 kilometrů za hodinu a vyznačuje se vysokou spolehlivostí.
Pětimiliardová zakázka Českých drah na pořízení 16 luxusních rychlíků od firmy Siemens budí rozruch. Podle společnosti Škoda Transportation napadla kontrakt u antimonopolního úřadu. Stalo se tak na základě posudku, který mezi jinými vypracoval Martin Jacura z ČVUT. Správnost posudku ale napadl Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu.
Peking rozhodl snížit maximální rychlost svých expresů. Řekl to na zasedání čínské vlády premiér Wen Ťia-pao. Rozhodnutí má zmírnit hněv obyvatel, který propukl po nedávné tragické havárii rychlovlaků u Wen-čou. Kvůli nefungující signalizaci tam v červenci při srážce dvou souprav zemřelo 40 lidí. Dvě stovky dalších byly zraněny.
Výstavba nejdelší vysokorychlostní železnice na světě jde do finále, na trati mezi Pekingem a Šanghají byly totiž zahájeny poslední zkušební jízdy. Čína považuje spojení mezi dvěma svými největšími městy za dosavadní vrchol při budování sítě vysokorychlostních železnic, která už nyní dosahuje délky osm a půl tisíce kilometrů.
Čína zahajuje výstavbu vysokorychlostní železnice do jihovýchodní Asie. První část spojí nejlidnatější zemi světa s Laosem, v budoucnu povede až do Singapuru. Po dokončení dosáhne trať délky 3.900 kilometrů a jednotlivé země si od ní slibují velký ekonomický přínos, zejména co se týče rozvoje turismu.
Čínské rychlovlaky překonávají světové rekordy. V současnosti je v nejlidnatější zemi světa na 7,5 tisíce kilometrů vysokorychlostních tratí, do roku 2020 chce Peking tuto síť rozšířit až na 20 tisíc kilometrů. Dělníci nyní také dokončili více než 1300 km dlouhou trať mezi Pekingem a Šanghají, která propojí nejlidnatější region v zemi.
Čína zkoumá možnost provozu vlaků pohybujících se ve vakuu. Podle expertů by tyto superexpresy dosahovaly rychlosti 1000 km za hodinu a do komerčního provozu by mohly být uvedeny do deseti let. V současnosti se touto špičkovou technologií zabývají jen Spojené státy a Švýcarsko.
Ve Francii by dnes měly jezdit vlaky podle jízdních řádů. Část odborů sice navrhovala prodloužit stávku ještě o další den, nakonec se ale nedohodli a tak by se dnes už mělo na železnici jezdit bez komplikací.
Lukrativní zakázku na dodávku rychlovlaků do Číny získal německý Siemens. Ten dodá hlavní komponenty pro 100 souprav typu Velaro v hodnotě 750 miliónů eur. Většina rychlovlaků bude vozit cestující mezi Pekingem a Šanghají.
Cestující na německé železnici musejí stále počítat s omezeními kvůli bezpečnostním kontrolám desítek rychlovlaků ICE. U některých totiž existuje podezření na závadné osy dvojkolí. Vedení Německých drah svaluje vinu na výrobce rychlovlaků a zvažuje podání žaloby o náhradu škody.
Dění na německé železnici zřejmě zachvátí chaos. Státní dopravce se totiž z bezpečnostních důvodů rozhodl od soboty stáhnout z tratí 70 rychlovlaků ICE. Důvodem jsou obavy o spolehlivost os dvojkolí. Závada jedné z os nedávno způsobila vykolejení rychlovlaku v Kolíně nad Rýnem.