V Číně otevřeli nejdelší trať pro rychlovlaky na světě
Čína slaví další úspěch, tentokrát na železnici. Dnes totiž uvádí do provozu nejdelší vysokorychlostní trať na světě. Soupravy jezdící až 350kilometrovou rychlostí spojí hlavní město Peking s jihočínskou metropolí Kuang-čou a vzdálenost 2300 kilometrů zvládnou za méně než osm hodin.
Pekingské vlakové nádraží je plné lidí. Někteří míří do Šanghaje, jiní ale mnohem dál. Až na jih země, do metropole provincie Kuang-tung.
Souprava označená CRH, která vychází z japonského šinkansenu, je zcela plná. A nejen proto, že jde vskutku o historickou jízdu, kdy superexpresy vůbec poprvé spojí Peking s Kuang-čou.
V Číně otevřeli nejdelší železniční trať pro rychlovlaky. Více redaktor Robert Mikoláš
Dosud se totiž cestující museli trmácet prakticky celý jeden den, než dorazili do cílové stanice. Ode dneška jim to ale nebude trvat ani osm hodin.
"Jízda rychlovlakem je velmi pohodlná. A nejen v Číně, ale také v Japonsku nebo na Tchajwanu. Už nemusíte strávit na cestách tolik času, z centra jednoho města do druhého se dostanete i dříve, než kdybyste letěli letadlem. Nezdržujete se s cestou na letiště, s odbavením a pododbně. Tohle je určitě budoucnost," říká jeden z cestujících. Jeho slova potvrzují obavy právě představitelů domácích aerolinek.
Ale zpátky k trati Peking - Kuang-čou. Dělníci ji začali stavět před sedmi lety a ode dneška vzájemně propojí i čtyři další provinční metropole. Do dvou let pak dojde k jejímu prodloužení až do centra Hong Kongu.
"Vysokorychlostní železnice je hrozně důležitá. Jako dopravní prostředek jsou tyto expresy nenahraditelné. Šetří nám čas, a to nejen uvnitř naší země, ale i při jízdě do zahraničí. Vše je prostě blíž a já už si ani nedovedu představit, že by rychlovlaky u nás nebyly," dodává pasažér.
Však také čínská vláda investuje do rozvoje těchto tratí miliardy dolarů. Konkrétně se do jejich výstavby rozhodla v letech 2011 až 2015 investovat až 600 miliard dolarů a do roku 2015 má jejich délka dosáhnout 16 tisíc kilometrů.
Rozvinutou sítí rychlovlaků se navíc kromě Číny chlubí i Japonsko, důležitou roli hraje také na Tchajwanu. A podobné je to i v Evropě, tedy té západní.
V České republice si o něčem podobném můžeme nechat jen zdát a třeba z Prahy do Brna, což je asi 250 kilometrů, si ve vlaku posedíme zhruba dvě hodiny a 40 minut. To v Číně zvládnou podobnou vzdálenost za 50 minut.