Čínské vlaky by mohly jezdit rychlostí až 1000 km/h

Čína zkoumá možnost provozu vlaků pohybujících se ve vakuu. Podle expertů by tyto superexpresy dosahovaly rychlosti 1000 km za hodinu a do komerčního provozu by mohly být uvedeny do deseti let. V současnosti se touto špičkovou technologií zabývají jen Spojené státy a Švýcarsko.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rychlovlak ICE ve stanici.

Rychlovlak ICE ve stanici. | Foto: Ivo Valent

Vědci z Jihozápadní univerzity v Ťiao-tchungu odhadují, že první čínský prototyp by na trať mohl vyjet už do tří let a při testech se má pohybovat rychlostí 600 až tisíc km/h. Podle expertů je totiž vývoj souprav jezdících ve vakuu jedinou možností, jak zrychlit provoz na železnici.

Konvenční rychlovlaky totiž mohou jezdit maximálně 400 kilometrů v hodině, aniž by došlo ke zvýšení hladiny zvuku a vibrací, navíc náklady na výstavbu tratí v tunelech by prý byly vyšší maximálně o 60 tisíc korun za kilometr.

Někteří odborníci ale tyto plány označují za utopii a zároveň varují před bezpečnostními riziky. Čína už má v současnosti nejdelší systém rychlovlaků na světě dosahující délky sedm tisíc kilometrů, z toho na dvou tisících kilometrech soupravy jezdí rychlostí 350 km/h. Dalších sedmnáct tisíc kilometrů je navíc ve výstavbě.

Robert Mikoláš, Václav Rojík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme