Čínské vlaky by mohly jezdit rychlostí až 1000 km/h
Čína zkoumá možnost provozu vlaků pohybujících se ve vakuu. Podle expertů by tyto superexpresy dosahovaly rychlosti 1000 km za hodinu a do komerčního provozu by mohly být uvedeny do deseti let. V současnosti se touto špičkovou technologií zabývají jen Spojené státy a Švýcarsko.
Vědci z Jihozápadní univerzity v Ťiao-tchungu odhadují, že první čínský prototyp by na trať mohl vyjet už do tří let a při testech se má pohybovat rychlostí 600 až tisíc km/h. Podle expertů je totiž vývoj souprav jezdících ve vakuu jedinou možností, jak zrychlit provoz na železnici.
Konvenční rychlovlaky totiž mohou jezdit maximálně 400 kilometrů v hodině, aniž by došlo ke zvýšení hladiny zvuku a vibrací, navíc náklady na výstavbu tratí v tunelech by prý byly vyšší maximálně o 60 tisíc korun za kilometr.
Někteří odborníci ale tyto plány označují za utopii a zároveň varují před bezpečnostními riziky. Čína už má v současnosti nejdelší systém rychlovlaků na světě dosahující délky sedm tisíc kilometrů, z toho na dvou tisících kilometrech soupravy jezdí rychlostí 350 km/h. Dalších sedmnáct tisíc kilometrů je navíc ve výstavbě.