„Nebe je černé jako v noci,“ vylíčil situaci na místě zpravodaj ruského listu Kommersant. Místní úřady uzavřely školy v okrese a doporučily obyvatelům okolních vesnic, aby zůstali doma.
Podle aktuálních informací se obnovení linky mezi Prahou a italským Bergamem přesunulo na 16. července. A ke stejnému datu je odsunuté i posílení spojů do Londýna.
Dispečeři už přišli o jednou ze složek svého platu - pohyblivou část. Nyní jim vedení státního podniku chce snížit i druhou, základní. To se ale nelíbí Českému sdružení řídících letového provozu.
Nejvíce cestujících létalo během srpna na linkách mezi Prahou a Amsterodamem, Bourgasem, Paříží, Heraklionem a Londýnem. Ze zemí pak patřily k nevytíženějším Řecko, Velká Británie, Španělsko.
Pražské Letiště Václava Havla i tuzemské aerolinky se v létě potýkají častěji se zpožděním. Zjistili to datoví novináři Českého rozhlasu. Zpoždění se týká zejména charterových letů.
Prahu a čínskou Šanghaj zřejmě od jara příštího roku spojí nová přímá letecká linka. Oznámil to premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD na Čínském investičním fóru. Na Pražském hradě se ho účastní stovky byznysmenů a politiků z Číny.
V těsné blízkosti britského vzdušného prostoru prý manévrovala dvojice ruských bombardérů. Britská vláda to hodnotí jako zatím nejvážnější incident svého druhu. Tamní ministerstvo zahraničí si kvůli středeční události dokonce předvolalo ruského velvyslance.
Po několika rekordně bezpečných letech přišel nepříjemný obrat - letos v letadlech zahynulo 1212 lidí, to je více než trojnásobek loňské statistiky. Po dlouhé době se také nehody s vysokým počtem obětí odehrály na mezinárodních spojích, ve velkých letadlech prestižních aerolinií.
Hasiči na londýnském letišti Heathrow uhasili požár letadla Boeing Dreamliner Etiopských aerolinií. Obě přistávací dráhy letiště, které byly ihned uzavřeny, už jsou otevřené. Bude ale ještě nějakou dobu trvat, než se provoz na letišti vrátí k normálu. Cestující musejí počítat se zpožděním.
Sopečný prach z islandské sopky Grímsvötn má odpoledne dorazit nad Českou republiku. Cestující tak musí počítat i s tím, že se některé lety zruší. Mluvčí řízení letového provozu Richard Klíma ale uklidňuje, že situace se v Česku vyvíjí zatím pozitivně. O startu jednotlivých letadel si nicméně rozhodují sami dopravci.
Islandská sopka Grímsvötn dál chrlí do atmosféry obrovské množství prachu a popela. První evropské země mimo Island už musely omezit letový provoz. Nejvíce postiženo je zatím Skotsko, kde kvůli přerušené letecké dopravě uvízly tisíce cestujících. Dále provoz omezila Airways, KLM, Aer Lingus nebo Easy. Nad Českou republikou zatím není žádná koncentrace popílku z islandské sopky a letecký provoz je v normálu.
Oblak sopečného popela z islandské sopky Grímsvötn zatím nemá vliv na leteckou dopravu nad Evropou. Zavřené zůstává jen hlavní letiště v Keflavíku, i když podle nejnovějších zpráv se možná už dnes vrátí k běžnému provozu. Pokud ale bude sopka v činnosti pokračovat ve stávající intenzitě, může se sopečný mrak v dalších dnech dostat nad Británii, Francii a Španělsko.
Stávka letových dispečerů v Belgii skončila. Původně měla trvat až do středy 14 hodin odpoledne. Dispečeři neoznámili oficiální důvod, ale se svým bojkotem začali neočekávaně v době plného provozu.
V islandském Keflavíku již druhým dnem zasedá mezinárodní konference, která má vyhodnotit reakci na dubnovou erupci. Ke kauze se zatím vyjádřil pouze zástupce Evropské komise. Podle něj bylo rozhodnutí zastavit letecký provoz správné.
Stávka letových dispečerů ve Francii stále pokračuje. Skončit má až ve čtvrtek v šest hodin ráno. Jedná se už o třetí podobnou stávku za poslední měsíce.
Soud vyhověl vedení Britských aerolinií a zakázal stávku palubních posádek, která měla začít po půlnoci. Odborový svaz Unite oznámil, že se proti rozhodnutí soudu odvolá.
Letecká společnost British Airways prosadila u soudu zákaz stávky palubního personálu. Pětidenní akce měla začít v úterý a omezit i lety do České republiky.
Mrak sopečného prachu z islandské sopky už komplikuje letecký provoz i nad Českem. Řízení letového provozu uzavřelo vzdušný prostor nad jihem Čech. Lety se zatím rušit nemusí, letouny mohou uzavřenou část obletět.
Aktivita islandské sopky pod ledovcem Eyjafjallajökull pomalu slábne. Z ovzduší nad Českou republikou tak zmizely poslední zbytky sopečného prachu. Stejná situace by měla vydržet minimálně další dva dny.
Většina britského nebe se začala otevírat s noční 23tou hodinou. Mluvčí největšího londýnského letiště Heathrow ale cestující vyzval, aby se nejprve kontaktovali se svými aerolinkami. Letecké společnosti nezahájí provoz najednou, ale postupně. Otevírání letišť oznámilo také Norsko, Polsko a dokonce i Německo otevřelo svá severní letiště Hamburk a Brémy.
Obnova letecké dopravy v Evropě postupuje jen pomalu. Evropská letová služba Eurocontrol nicméně oznámila, že se dnes podaří odbavit asi polovinu běžných letů nad kontinentem, což je výrazné zlepšení proti předchozím dnům. Ruzyně zatím počítá přibližně se sto deseti přílety a stejným počtem odletů, což je asi šedesát procent běžného úterního provozu.
Nebylo to všechno zbytečné nebo přinejmenším přehnané? To je otázka, kterou začínají šest dní po přerušení letecké dopravy nad Evropou pokládat letečtí odborníci a meteorologové.
Desetitisíce zrušených letů, statisíce zoufalých cestujících a ztráty leteckých společností dosahující stovek milionů eur. To jsou následky uzavření vzdušného prostoru nad značnou částí Evropy kvůli mraku sopečného prachu z vulkánu na Islandu. Na některých letištích se začaly vytvářet improvizované kempy pro cestující, kteří nemají kam jít. Jak se přesvědčil zpravodaj Českého rozhlasu Pavel Novák, poměrně klidná situace panuje na bruselském letišti Zaventem.
Nizozemská letecká společnost KLM zahájila testovací lety, aby zjistila nebezpečnost vulkanického oblaku nad Evropou. První test dopadl dobře. Stroj se vrátil nepoškozený.
Vzdušný prostor nad Českem zůstane kvůli oblaku sopečnému prachu a meteorologickým podmínkám uzavřen dalších 24 hodin, tedy do pondělního poledne. V Česku proto nesmějí létat dopravní letadla ani vrtulníky záchranné služby.
Vulkanický prach má stále navrch, v řadě evropských zemí se nebude létat nejméně do zítřka. Kromě České republiky se to týká Británie, Rakouska, Francie, Dánska, Švédska, Estonska, Lotyšska, Maďarska a dalších zemí.
Letecký provoz nad Českou republikou zůstane pro velká dopravní letadla uzavřen až do nedělního poledne. Rozhodl tak krizový štáb po dohodě s Českým hydrometeorologickým ústavem a organizací Eurocontrol.