Pronájem pobřeží, stavba přístavů. Čína pracuje na svém plánu být světovou námořní velmocí
Čína už několik desetiletí usiluje o to stát se světovou námořní velmocí. A daří se jí to nejen díky moderně vyzbrojené flotile. Na strategicky důležitých místech na pobřeží Indického i Tichého oceánu skupuje a pronajímá celé oblasti, kde financuje stavby hlubokomořských přístavů. Ty jsou velmi důležité pro válečná plavidla a v případě vojenského konfliktu znamenají mimořádnou logistickou výhodu. Svou pozornost teď nejlidnatější země světa zaměřila na pobřeží těch nejchudších asijských zemí.
Státní i soukromé televizní stanice v Číně jsou po celý rok plné reklam na exotickou dovolenou. A stále častěji propagují krásy Kambodžského království.
Památky, vytříbená kuchyně, nízké ceny, a to všechno jen pár hodin letu z jakékoli části Číny.
Čína pracuje na svém plánu být světovou námořní velmocí. Mluvil o tom redaktor David Jakš
„Teď je Čína jedním ze dvou nejdůležitějších obchodních partnerů Kambodži. Další obchodní smlouvy na stavbu průmyslových zón, silnic a železnic jsou připraveny k podpisu,“ informovalo ekonomické zpravodajství státní televize CCTV.
Podle singapurských médií se teď však Čína zaměřuje na výstavbu přístavů. Úzká skupina firem, která má napojení na Čínskou lidově osvobozeneckou armádu, disponuje prakticky neomezeným kapitálem. A v cílových zemích jsou vždy důležitým zaměstnavatelem místních lidí.
V posledních měsících dokončují například obří hlubokomořské terminály na Srí Lance, v Pákistánu, Barmě nebo v Bangladéši.
„Teď v jednadvacátém století mají námořní cesty mimořádnou perspektivu. Pomáhají teritoriálnímu i celosvětovému obchodu. Prospěch z nich bude mít každý, kdo se na nich bude podílet,“ řekl nedávno čínský vicepremiér Zhang Gaoli.
Obrovské investice realizuje východoasijská velmoc v někdejší Indočíně. Od Kambodži si pronajala na 99 let pás pobřeží, za který zaplatila v přepočtu asi 95 miliard korun. Zónu dlouhou bezmála 90 kilometrů zaplňuje luxusními hotely, průmyslovými zónami a novými silnicemi. A také hlubokomořským přístavem.
Budou ho používat lodě až do výtlaku deseti tisíc tun, což vzbuzuje obavy hlavně sousedního Thajska, protože takové parametry jsou lákavé i pro vojenská plavidla.
Podle odhadů kambodžského deníku The Phnomphen Post je dnes v čínských rukách už skoro dvacet procent kambodžského pobřeží.