Řidiči aut v Paříži musí zpomalit. Radnice snížila nejvyšší povolenou rychlost na 30 kilometrů v hodině
Na téměř celém území Paříže bude od pondělí pro automobily platit maximální rychlost 30 kilometrů v hodině. Dříve byla obvyklá rychlost 50 kilometrů v hodině. Radnice si od nového opatření slibuje větší bezpečnost a také menší hluk v ulicích, napsal místní tisk. Organizace automobilistů jsou k opatření skeptické, podle nich jde jen o další krok v tažení proti autům ze strany vedení francouzského hlavního města.
Na některých dopravní tepnách se ale povolená rychlost nezmění. Na pařížském okruhu, tedy bulváru Périphérique, bude nadále maximální rychlost 70 kilometrů v hodině.
Francouzští starostové chtějí přijmout afghánské uprchlíky. Plán pomoci má i Velká Británie
Číst článek
Podle radnice není změna tak radikální. Upozornila, že už před vstupem v platnost „plošné třicítky" byla v 60 procentech pařížských ulic rychlost omezena na 30 kilometrů v hodině. „Snížit rychlost znamená také snížit počet vážných nehod (mezi auty a chodci),“ uvedl náměstek pařížské starostky David Belliard. Radnice chce opatřením chránit zranitelnější skupiny účastníků silničního provozu, například chodce a cyklisty.
Pařížská radnice tvrdí, že snížení rychlosti má také ekologický přínos. Hluk způsobený automobily se podle ní sníží o několik decibelů. Provoz by měl být i plynulejší. Stanice BFM TV ale poukazuje na to, že je sporné, zda má snížení rychlosti pozitivní dopad stran emisí.
Kritika svazů
Automobilové svazy poukazují i na další kroky radnice, například rušení parkovacích míst či zdražování parkování ve městě. Vedení města chce také definitivně přeměnit zhruba 50 kilometrů silnic na cyklostezky. Představitelé radnice přitom kritiku svazů automobilistů zcela neodmítají. Podle Belliarda je nutné zmenšit prostor, který zabírají automobily v pařížských ulicích.
Deník Le Parisien upozornil, že snížení rychlosti podporuje přes 60 procent obyvatel metropole. Ukázal to nedávný průzkum agentury IFOP. Ve zbytku Francie ale má podobné opatření výrazně méně zastánců. Pro se vyslovilo zhruba 36 procent respondentů.