Poškozený most v Janově půjde k zemi. Návrhy na jeho zbourání musí být na stole do týdne
Společnost Autostrade per l'Italie, provozovatel částečně zříceného Morandiho mostu v Janově, dostala od italských úřadů ultimátum. Do týdne musí předložit návrhy na zbourání zbylých částí mostu. Potvrdil to guvernér regionu Ligurie Giovanni Toti. Kdy se začne bourat, není jasné. Stavba nového mostu ale podle Totiho potrvá nejméně rok.
Velmi špatná je nyní situace především ve východní části mostu, kde se stavba naklání nad obytnými domy. Riziko pádu je na druhém nejvyšším stupni.
Speciální komise inspektorů v čele s architektem Robertem Ferrazzem proto doporučuje zbylé části konstrukce zbourat. Stav mostů zároveň nepřetržitě kontrolují týmy hasičů, kteří ho monitorují pomocí speciálních radarů a laserů. Obyvatelé si také stěžují na kvílení a praskání, které se místy rozléhá z údajně méně stabilních částí konstrukce.
Bourání bude náročné, domy jsou blízko
Společnost Autostrade per l'Italie má do příštího pátku předložit plán na zbourání zbylých částí mostu.
Experti: Bez rychlého zásahu se může zřítit další část mostu v Janově. Musí se zbořit, nebo zpevnit
Číst článek
Speciální komise složená z představitelů města, regionální vlády a inspektorů pak vybere jeden z návrhů. Bourání konstrukce ale bude velmi náročné kvůli blízkosti obytných domů a firem.
Italská firma také uvolnila na kompenzace a stavbu nového mostu 500 milionů eur, tedy v přepočtu 12,9 miliardy korun. Italský premiér Giuseppe Conte ale zdůraznil, že to považuje za skromnou sumu. Zároveň doufá, že ji společnost ještě navýší. Uvedl také, že má na stavbu mostu nabídky od jiných společností.
Přímo pod Morandiho most se stále nedá dostat, v okolí dál zůstávají policejní hlídky i zátarasy. Zavřené jsou také obchody a čerpací stanice.
Firma Autostrade vinu odmítla
Speciální týmy policistů už také provedly razie ve třech italských pobočkách firmy Autostrade, a to v Janově, Římě a v centrále ve Florencii. Nařídil je janovský prokurátor. Firmu, která v zemi provozuje asi 3000 kilometrů dálnic, viní italská vláda z toho, že nezajistila dostatečnou údržbu tohoto dříve velmi frekventovaného dálničního mostu.
Ministerstvo dopravy už zahájilo proces s cílem odebrat firmě koncesi. Příčiny zřícení jeho části ale nejsou zatím známy. Výkonný ředitel Giovanni Castellucci se za neštěstí neomluvil a chce počkat na závěry vyšetřování.
Autostrade pak podle agentury ANSA odškodnila 25 rodin. Dalších 34 na vyřízení svých žádostí čeká. Lidé mohou o odškodnění požádat ve dvou tamních speciálních centrech. Při zřícení Morandiho mostu v Janově zahynulo celkem 43 lidí.