Francie ruší krátké vnitrostátní lety. Nahradit je mají posílené vlaky, opatření sníží emise
Francie ruší některé lety na krátkou vzdálenost. V zemi začal platit zákaz většiny vnitrostátních letů, které mají dostačující alternativní vlakové spojení. Rušení se týká všech letů, které trvají dvě a půl hodiny a méně a na jejichž trase je dostačující vlakové spojení. Konkrétně jde třeba o letecké spoje mezi Paříží a městy, jako jsou Lyon, Bordeaux a Nantes, kam člověk může za stejnou dobu dojet vlakem.
Nařizuje to zákon, který francouzské Národní shromáždění schválilo už v roce 2021 a zčásti už bylo platné. Některé aerolinky ale žádaly, aby platnost opatření ještě prověřila Evropská komise.
Zákon v případě zrušení leteckého spojení požaduje, aby bylo alternativní vlakové spojení nejen rychlé, ale aby vlaky na lince jezdily často a včas. Jinými slovy řečeno, vlakové spojení musí být dostatečně kvalitní, aby zvládlo nárůst pasažérů a uspokojilo ty cestující, kteří byli doteď zvyklí létat.
Výjimky v opatření
Airbus a Air France nemohly za havárii z roku 2009, rozhodl francouzský soud. Při nehodě zemřelo 228 lidí
Číst článek
Let se může zrušit, když vlakové spojení cestujícímu umožní, aby se v jeden den dostal do cílové destinace, strávil tam osm hodin a vrátil se zpět.
Některých vnitrostátních letů se opatření týkat nebude. Jedná se například o navazující lety na dálkové spoje, které zajišťují národní aerolinky Air France. Ty svoje letové řády v souladu s nařízením upravily už dřív a francouzská vláda jim zachování těchto spojů zaručila v rámci koronavirového kompenzačního balíčku.
Z hlavních francouzských vnitrostátních leteckých linek se rušení dále vyhnulo lince z francouzského hlavního města do největšího středomořského přístavu Marseille. Vysokorychlostním vlakem trvá cesta tři hodiny, a proto se do požadovaného „limitu“ nevešla.
Nespokojenost aerolinek
Letecké sdružení Aerolinky pro Evropu francouzské opatření označilo za symbolický zákaz, který ale fakticky má jen minimální dopad na emise oxidu uhličitého.
Má nulové emise a stojí 16 milionů. Most testuje autobus na vodík, pak ho vyzkouší na Ostravsku
Číst článek
Letecké společnosti zároveň říkají, že samy mají vlastní strategii jak omezit emise, a to přejít z aktuálně používaných leteckých paliv na nefosilní zdroje. Letadla na kratších linkách by měla létat na baterie nebo vodíkové motory.
Vláda při zavádění opatření vycházela z dat, podle kterých letecké spoje na krátké vzdálenosti mají v průměru na jednoho cestujícího 77krát vyšší emise oxidu uhličitého než běžné vlakové spojení, a tedy výrazně přispívají k oteplování planety a obecně klimatickým změnám.
Zastánci opatření se přikláněli k tomu, aby se regulace týkala všech letů, které může nahradit až čtyřhodinová jízda vlakem, nikoliv dvou a půl hodinová.
Opatření vyžaduje, aby francouzský národní železniční dopravce SNCF nevyužil zrušení konkurenčních letů k tomu, aby uměle zdražil jízdenky na vlak nebo snížil kvalitu železničního spojení.