Železniční tratě pro 200 km v hodině chceme vybudovat do pěti let, říká ředitel správy železnic Svoboda
Vysokorychlostní koridory, modulární systémy namísto některých nádraží nebo rušení železničních přejezdů. I takové plány má Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Jak hodně jsou reálné? Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu byl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Ejpovický tunel je první čtyřkilometrový úsek v Česku, kde mohou vlaky jezdit rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. Jak rychle budou přibývat podobné úseky?
Rozhovor se šéfem Správy železniční dopravní cesty Jiřím Svobodou nejenom o tom, jaké jsou plány s budováním vysokorychlostních železničních koridorů v Česku.
„Chceme v nejbližších letech, a už se konkrétně zabýváme úseky, zavádět rychlost 200 km v hodině,“ říká Jiří Svoboda s tím, že nejdelší koridor bude v úseku Choceň-Uhersko, vytipované jsou ale i další úseky.
K modernizaci tratí pro takovou rychlost by mělo dojít zkušebně příští rok. „Do budoucna v horizontu pěti let by měly být úseky vybudovány,“ dodává.
Kontejnery namísto nádraží?
Do vlastnictví SŽDC před několika lety přešly všechny nádražní budovy. Některé z nich by mohly být podle Svobody nahrazeny modulárním systémem.
„Některé zastávky, které jsou plně funkční z pohledu služby cestujícím, se dají přivést jako kontejner, napojit na sítě a hned využívat,“ popisuje s tím, půjde o individuální přístup – samosprávy a kraje se už zmiňují, jaký rozsah služeb vyžadují pro veřejnost.
A v té souvislosti upřesňuje, že v některých lokalitách jsou prioritou parkoviště, v některých zase služby v podobě toalet nebo vytápěného zázemí.
Kdy přestane zatékat do odbavovací haly pražského Hlavního nádraží? A bude stát nová budova Národní galerie stát na pozemcích SŽDC? Poslechněte si Dvacet minut Radiožurnálu.