V péči o nadané děti je stále co zlepšovat, míní odborníci
V Česku roste počet nadaných dětí. Je to hlavně tím, že ve školce nebo ve škole se častěji najdou učitelé, které malého génia rozpoznají a umí s ním dál pracovat. Přesto to ale někdy nestačí. Odborníci říkají, že v péči o nadané děti je stále víc věcí, které se musí zlepšit.
S nadaným dítětem by měli pomoci hlavně zkušení psychologové, kteří rodičům poradí, jak se s dítětem učit a do jaké školy by mělo chodit, aby své nadání neztratilo.
Jak je na tom české školstvé s péčí o nadané děti, zjišťovala redaktorka Klára Bílá
Důležitý je i přístup učitelů nebo školy, která může přistoupit na to, že dítě umístí do vyššího ročníku. To je i případ sedmileté Jarušky, která chodila do páté třídy. Její příběh přinesl Radiožurnál v únoru.
Jaruška umí plynule číst a v matematice páté třídy je lepší než někteří její spolužáci. Proto přeskočila tři třídy. Vypadá ale jako předškolní dítě, je křehká a v lavici mezi páťáky se ztrácí.
Jitka Fořtíková, která se věnuje mimořádně nadaným dětem, Jarušku zná a tvrdí, že je neobvyklé, aby i takto nadané dítě přeskočilo tři ročníky.
„Bohužel po této akceleraci sahají školy, které nemají moc dobrou zkušenost s prací s nadanými dětmi a jeví se jim to na první pohled jako nejjednodušší varianta. Dítě prostě přesadí do vyššího ročníku a jakoby se o něj nemusí starat. Já osobně bych z hlediska odborného takto výraznou akceleraci vůbec nedoporučila,“ říká Fořtíková.
Problémem jsou často učitelé
Nadaným dětem se věnuje i společnost Mensa a snaží se pomáhat školám i školkám v této oblasti. Podle předsedy Mensy Tomáše Blumensteina už se práce s nadanými dětmi ve školách trochu zlepšila. Přiznává ale, že některé chytré děti ztrácíme neprofesionálním přístupem učitelů.
„Pokud nadprůměrně nadané dítě přijde do základní školy, umí už číst a psát a učitele to obtěžuje, říká mu, aby už se nehlásilo, tak je to pro dítě strašně ubíjející. V nemálu případů dítě ztrácíme jako republika, ztrácíme jeho potenciál a kolikrát je to vina učitele,“ upozorňuje Blumenstein.
Legislativa na nadané děti nepamatuje
Ani školský zákon moc na nadané děti nemyslí. V tomto směru je pořád co zlepšovat, připomíná Jitka Fořtíková:
„Rozšiřování, prohlubování učiva, extra materiály, jakákoliv práce navíc, individualizovaný přístup k dítěti, to je základ práce s nadaným dítětem ať už na prvním, druhé stupni nebo na střední škole. A to se v zákoně vůbec neobjevuje. Nejspíš legislativci počítali, že to je základ, který každý učitel zná, a není k tomu potřeba moc podmínek navíc.“
Nadané dítě potřebuje individuální přístup. Jenže pedagog má na starosti kolem třiceti dětí. A v české legislativě chybí další možné řešení problému - školy nemají nárok dostat asistenty k nadanému dítěti, poukazuje Fořtíková. V legislativě podle ní chybí hlavně podmínky toho, za jakých okolností dítě může přeskočit třídu.