Uspěly lépe než ostatní. Hejného metoda výuky připravila děti k přijímačkám nadprůměrně
Výuka matematiky Hejného metodou připravuje děti na přijímací zkoušky na střední školy stejně dobře jako běžná výuka. Vyplývá to z výsledků jarních přijímacích zkoušek na maturitní obory středních škol, sdělil mluvčí obecně prospěšné společnosti H-Mat Jan Šedo. Žáci, kteří se matematiku učili Hejného metodou na druhém stupni základních škol, uspěli v porovnání s celostátním průměrem u letošních jednotných přijímaček na maturitní obory o 12 procent lépe než ostatní.
Přijímací zkoušky nabídly první srovnání matematických dovedností dětí z běžné výuky s jejich vrstevníky, kteří byli dlouhodobě vzděláváni podle Hejného metody. Tato výuka je postavena na objevování postupů samotnými dětmi a tvůrčím hledání řešení. Zdůrazňuje principy radostného a hravého rozvíjení logických schopností. Rodiče se ale často obávají, že jejich děti dostatečně nepřipraví k přijímačkám na střední školy. Podle Rychetského se bát nemusí.
800 maturantů se odvolalo proti známce ze slohu, nejsou spokojeni s výsledkem centrálního hodnocení
Číst článek
"Shromáždili jsme výsledky z jednotné přijímací zkoušky z matematiky od žáků devíti tříd z různých regionů České republiky. Ve všech těchto třídách probíhala na druhém stupni základní školy výuka podle metody profesora Hejného pod vedením proškolených učitelů. Výsledek vzorku více než sta žáků činí v průměru 61,2 procenta, což je o 12 procent více než je výsledek u druhého termínu přijímacích zkoušek, při kterém dosáhli žáci celostátně 48,5 procenta," uvedl ředitel H-Matu Tomáš Rychetský.
Porovnávané údaje sice podle něj nejsou zatím zcela přesné, protože organizátor přijímaček Cermat nezveřejnil všechna data, úspěch Hejného metody u zkoušek je ale poměrně jasný. Test žákům vyhovoval, jeho struktura jim nečinila problémy. Dobře se děti vyrovnaly i s časovým limitem a stresem, pod kterým v Hejného matematice obvykle nejsou zvyklé pracovat.
Jdou jim nestandardní úlohy
Podle Rychetského to je i tím, že vyhledávají náročnější úlohy, protože z jejich vyřešení mají větší radost. U zkoušek byly pro děti nejsnadnější úlohy nestandardní a úlohy, kde je důležitý logický úsudek, zobecňování nebo metoda pokus-omyl, se kterou mají tyto děti bohaté zkušenosti. "Klasicky vzdělávaným dětem zase asi jdou lépe úpravy výrazů a úlohy s početními operacemi, kterých tyto děti během výuky pravděpodobně spočítají více," řekl učitel deváťáků Václav Strnad ze Základní školy Brigádníků na Praze 10.
Na celém druhém stupni základních škol se Hejného metoda vyzkoušela zatím pilotně. Dosud se používá převážně na prvním stupni. Z učebnic pro druhý stupeň vyšly zatím čtyři z plánovaných sedmi dílů. Probrání jednoho dílu trvá půl až tři čtvrtě roku, uvedly internetové stránky společnosti H-Mat.