Řidiči autobusů jdou do stávky. Jestli bude celostátní, oznámí odboráři tři dny předem

Odboráři rozhodli o stávce kvůli platům řidičů autobusů. Jednalo o tom předsednictvo Odborového svazu dopravy poté, co krajům vypršelo ultimátum. V některých regionech se podle odborářů nepodařilo zvýšit platy šoférů, jak nařídila vláda. Rozsah i datum protestu oznámí tři dny předem, říká předseda svazu Luboš Pomajbík.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autobusová zastávka

Autobusová zastávka | Foto: Jaroslava Mannová

Podle Pomajbíka může být stávka celorepubliková nebo regionální. Problémy jsou údajně stále v Ústeckém, Pardubickém, Jihomoravském a Libereckém kraji. Předsednictvo odborového svazu dopravy se na stávce shodlo jednomyslně. Podle šéfky Asociace krajů Jany Vildumetzové z hnutí ANO by se měli s případnou stávkou vyrovnat hlavně samotní dopravci. Některé kraje do budoucna zvažují založení vlastních dopravních firem.

„Na rozdíl od krajů, které se velmi rychle a vstřícně vyrovnaly se závazkem na zvýšení finančních prostředků na nárůst mezd, existují kraje, které to z různých důvodů nedokážou nebo to nechtějí řešit – jedná se o Ústecký, Pardubický kraj, Vysočinu a Jihomoravský kraj,“ prohlásil Pomajbík.

Situace se po úterý zlepšila například na jihu Moravy. Část tamních autobusových dopravců se s krajem dohodla na uzavření dvouletého dodatku smlouvy. Firmy tak dostanou navíc necelé tři koruny za ujetý kilometr a budou moct řidičům přidat peníze.

Řidič MHD v Plzni nadýchal 3 promile alkoholu. Poškodil také autobus, když s ním najel do pole

Číst článek

Na nabídku kývla také firma Tourbus z Brna. Podle jejího ředitele Davida Grunda je to ale krátkozraké řešení. „Je to skutečně jen odklad problému, ke kterému se vláda nestaví čelem, ačkoli tato situace vzešla z jejího nařízení.“

Vláda loni na podzim rozhodla zvýšit platy řidičů linkových autobusů zhruba o třetinu. Od ledna by měli podle nařízení kabinetu dostávat nejméně 98 korun za hodinu a další bonusy. Smlouvy s dopravci ale uzavírají kraje a plošné navýšení mezd zatím není dojednáno kromě Jihomoravského také v Ústeckém, Pardubickém a Libereckém kraji.

„Nejhorší situace je v těch krajích, kde nemají prostor uzavřít jednotlivé dodatky ke smlouvám. My to řešíme a jsme před podpisem smluv a skoro všechny kraje mají již schválené finanční prostředky, které budou dávat prostřednictvím jednotlivých dodatků,“ říká předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová z hnutí ANO.

Od 100 korun až po 7 tisíc

Problémy s uzavíráním dodatků jsou kvůli zákonu o veřejných zakázkách. Někde už proto dopravci vypověděli smlouvy a kraje teď vyjednávají o nových, do kterých by se měly vyšší mzdy promítnout. Odborům už ale dochází trpělivost a podle šéfa Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka jsou rozdíly v tom, kolik dostali řidiči přidáno, obrovské.

„Od nějakých 100 korun, kdy si lidi stěžovali, až po sedmitisícové nárůsty. Ušli jsme při vyjednáváních obrovský kus cesty, spousta problémů zůstává k řešení. Otázkou je, jak je dořešit, jestli využít tady toho pasivního protestu, nebo to směřovat do regionu, kde jsou ty problémy největší.“

Podle premiéra Bohuslava Sobotka z ČSSD by problém měly řešit hlavně kraje a také ministerstvo pro místní rozvoj. „Vláda už se s tím problémem vypořádala, protože jsme schválili nařízení, které už několika tisícům řidičům zvedlo platů platy od 1. ledna, a předpokládám, že tito lidé nemají žádný důvod, aby stávkovali,“ prohlásil premiér.

Kraje od vlády chtějí získat na vyšší mzdy řidičů autobusů zhruba 800 milionů korun, s požadavkem ale zatím neuspěly. Protesty kvůli nízkým platům šoférů začaly už v roce 2015. Celodenní stávku vyhlásili na letošní 8. březen odboráři v Ústeckém kraji. Nakonec ale protest odvolali.

Václav Štefan Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme