Řidiči autobusů jdou do stávky. Jestli bude celostátní, oznámí odboráři tři dny předem
Odboráři rozhodli o stávce kvůli platům řidičů autobusů. Jednalo o tom předsednictvo Odborového svazu dopravy poté, co krajům vypršelo ultimátum. V některých regionech se podle odborářů nepodařilo zvýšit platy šoférů, jak nařídila vláda. Rozsah i datum protestu oznámí tři dny předem, říká předseda svazu Luboš Pomajbík.
Podle Pomajbíka může být stávka celorepubliková nebo regionální. Problémy jsou údajně stále v Ústeckém, Pardubickém, Jihomoravském a Libereckém kraji. Předsednictvo odborového svazu dopravy se na stávce shodlo jednomyslně. Podle šéfky Asociace krajů Jany Vildumetzové z hnutí ANO by se měli s případnou stávkou vyrovnat hlavně samotní dopravci. Některé kraje do budoucna zvažují založení vlastních dopravních firem.
„Na rozdíl od krajů, které se velmi rychle a vstřícně vyrovnaly se závazkem na zvýšení finančních prostředků na nárůst mezd, existují kraje, které to z různých důvodů nedokážou nebo to nechtějí řešit – jedná se o Ústecký, Pardubický kraj, Vysočinu a Jihomoravský kraj,“ prohlásil Pomajbík.
Situace se po úterý zlepšila například na jihu Moravy. Část tamních autobusových dopravců se s krajem dohodla na uzavření dvouletého dodatku smlouvy. Firmy tak dostanou navíc necelé tři koruny za ujetý kilometr a budou moct řidičům přidat peníze.
Řidič MHD v Plzni nadýchal 3 promile alkoholu. Poškodil také autobus, když s ním najel do pole
Číst článek
Na nabídku kývla také firma Tourbus z Brna. Podle jejího ředitele Davida Grunda je to ale krátkozraké řešení. „Je to skutečně jen odklad problému, ke kterému se vláda nestaví čelem, ačkoli tato situace vzešla z jejího nařízení.“
Vláda loni na podzim rozhodla zvýšit platy řidičů linkových autobusů zhruba o třetinu. Od ledna by měli podle nařízení kabinetu dostávat nejméně 98 korun za hodinu a další bonusy. Smlouvy s dopravci ale uzavírají kraje a plošné navýšení mezd zatím není dojednáno kromě Jihomoravského také v Ústeckém, Pardubickém a Libereckém kraji.
„Nejhorší situace je v těch krajích, kde nemají prostor uzavřít jednotlivé dodatky ke smlouvám. My to řešíme a jsme před podpisem smluv a skoro všechny kraje mají již schválené finanční prostředky, které budou dávat prostřednictvím jednotlivých dodatků,“ říká předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová z hnutí ANO.
Od 100 korun až po 7 tisíc
Problémy s uzavíráním dodatků jsou kvůli zákonu o veřejných zakázkách. Někde už proto dopravci vypověděli smlouvy a kraje teď vyjednávají o nových, do kterých by se měly vyšší mzdy promítnout. Odborům už ale dochází trpělivost a podle šéfa Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka jsou rozdíly v tom, kolik dostali řidiči přidáno, obrovské.
„Od nějakých 100 korun, kdy si lidi stěžovali, až po sedmitisícové nárůsty. Ušli jsme při vyjednáváních obrovský kus cesty, spousta problémů zůstává k řešení. Otázkou je, jak je dořešit, jestli využít tady toho pasivního protestu, nebo to směřovat do regionu, kde jsou ty problémy největší.“
Podle premiéra Bohuslava Sobotka z ČSSD by problém měly řešit hlavně kraje a také ministerstvo pro místní rozvoj. „Vláda už se s tím problémem vypořádala, protože jsme schválili nařízení, které už několika tisícům řidičům zvedlo platů platy od 1. ledna, a předpokládám, že tito lidé nemají žádný důvod, aby stávkovali,“ prohlásil premiér.
Kraje od vlády chtějí získat na vyšší mzdy řidičů autobusů zhruba 800 milionů korun, s požadavkem ale zatím neuspěly. Protesty kvůli nízkým platům šoférů začaly už v roce 2015. Celodenní stávku vyhlásili na letošní 8. březen odboráři v Ústeckém kraji. Nakonec ale protest odvolali.