Konec ‚českého Manhattanu‘. Pražský magistrát chce pomocí nových pravidel bojovat s vizuálním smogem

Jestli jste v poslední době procházeli centrem Prahy, určitě jste si všimli, kolik reklamních poutačů nebo výrazně osvětlených výloh v historických ulicích je. Vedení hlavního města se s takzvaným vizuálním smogem pokouší bojovat a připravilo pravidla, která mají nejen srdci města vrátit původní historických ráz. Turistickému centru se totiž už kvůli všudypřítomné reklamě vyhýbají třeba i fotografové.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Posílají k nám fotky stovky fotografů. Exponovaná místa, jako je Karlova ulice v centru, ale moc fotografovaná nejsou,“ říká David Černý, autor fotografického projektu milujeme Prahu. „Je tady jeden vývěsní štít vedle druhého, tenhle dokonce bliká. Je to jako na Times Square,“ myslí si o obchodech na takzvané královské cestě, která vede až ke Karlovu mostu. „Je to hlavně o lidech, kteří je provozují,“ podotýká.

Přehrát

00:00 / 00:00

Praha zavádí nová pravidla pro reklamy a poutače na budovách. O boji s vizuálním smogem natáčel Adam Bejšovec

Právě přes provozovatele chce město výraznou reklamu redukovat. Už v prosinci zavedl magistrát například pravidla pro označování provozoven: jsou součástí všech nových smluv, která Praha s nájemci svých prostor uzavírá. „Nechceme například, aby byly výlohy polepovány ze sta procent, nebo křiklavé nebo blikající nápisy. Pravidla jsme poslaly i městským částem na území památkové rezervace. Praha 1 už to schválila, ostatní městské části pravděpodobně udělají totéž,“ vysvětluje radní pro kulturu Hana Třeštíková z uskupení Praha sobě.

Například na královské cestě ale město vlastní jen zhruba pětinu domů. Se soukromníky se tak radnice musí domlouvat individuálně. „Požádáme je, aby své provozovny označovali alespoň zčásti v souladu s tím manuálem. Postupnými kroky bychom chtěli odstranit nejkřiklavější případy,“ dodává radní pro majetek Jan Chabr ze Spojených sil pro Prahu. Po vzoru Brna nebo Plzně dokončuje magistrát také takzvaný Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven, který zpřesňuje, jak by měly provozovny ve městě vypadat.

Adam Bejšovec Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme