Případ zvlněné dálnice D47 u Ostravy má vyřešit expertní skupina
Problémy se zvlněnou dálnicí D47 u Ostravy vyřeší expertní skupina, ve které budou zástupci státu i stavební firmy a zřejmě i experti z Německa. Na dnešním jednání v Ostravě se na tom dohodnul ministr dopravy Pavel Dobeš s představiteli stavební firmy Eurovia CS.
„V první řadě se budou řešit jednotlivé mostové konstrukce a to v řádu týdnů. Následně bobtnající podloží pod vozovkou a další vady, které byly definovány na základě posudků, které byly předkládány ze strany Ředitelství silnic a dálnic,“ řekl Dobeš.
Úkolem skupiny je vyřešit, kdy a kdo dálnici opraví a kdo to zaplatí. Osmikilometrový problémový úsek stál 4,5 miliardy korun. Škody se odhadují na stovky milionů.
Probléme je kromě zvlněného povrchu, za který může nevhodná bobtnající struska v podloží, i špatný stav tří mostů. Kvůli tomu je v úseku omezená rychlost na 60 kilometrů v hodině.
Za několik málo let provozu si mosty sedly už o několik centimetrů a nikdo to neřešil, ocel je zrezlá tak, že se z ní loupou šupiny, do mostů zatéká, zrezlé jsou i šrouby nebo svodidla, v asfaltu i betonu jsou trhliny.
Právě mostní konstrukce se budou posuzovat prioritně. Mělo by k tomu dojít už během několika týdnů. Teprve pak se začne řešit problém s nekvalitní vozovkou. První opravy měly začít už na jaře.
Šéf Eurovie Martin Borovka ale dnes řekl, že není jasné, kdy k opravě dojde. Firma si chce nejprve ověřit, jestli už dříve opravované úseky jsou opravené opravdu dobře, jestli technologie fungují tak, jak mají a jestli se tedy mohou znovu použít.
Protože většina z těchto staveb vyjma jednoho mostu je ještě v záruce, stát chce, aby stavební firma vše opravila a uhradila ze svého. Stát se opírá o nezávislé posudky, Eurovia se ale brání jinými posudky. Problém je ale v tom, že ty jsou od lidí, kteří byli u stavby od počátku, rozhodně tedy nejsou nezávislí.
Stavební firma sice některá pochybení připouští, zároveň ale tvrdí, že spousta problémů vznikla tím, že stát se o objekty špatně staral. V tom má zřejmě částečně pravdu, protože z dokumentace vyplývá, že na některé podněty opravdu tehdy zodpovědní lidé na ŘSD nereagovali.
Pro Ostravu město je teď dálnice kvůli opravě Svinovských mostů klíčová. Pokud by byl problém s dálnicí, doprava ve městě by mohla úplně zkolabovat.