Poslanci chtějí zpřísnit podmínky pro prodejní předváděcí akce
Poslanci podpořili v prvním čtení návrh, který má více chránit spotřebitele. Předloha ČSSD obsahuje jedinou větu - aby se z občanského zákoníku vyškrtlo ustanovení, podle kterého lidé nemohou beztrestně odstoupit od smlouvy, pokud ji s prodejcem podepsali u sebe doma. To se totiž často děje na předváděcích akcích podvodných firem.
„Spotřebitel podepíše pod silným psychologickým nátlakem na předváděcí akci smlouvu, pak ho firma naloží do auta, odveze domů s tím, že ho jen vyloží a odevzdá mu zboží. On jim pak podepíše doložku, že si sjednal návštěvu té společnosti do svého bytu. Pak už nemůže od smlouvy odstoupit,“ popsal praxi některých firem právník časopisu dTest Miloš Borovička.
Právník spotřebitelského časopisu dTest Miloš Borovička a poslanec ODS Marek Benda v pořadu Stalo se dnes
Takové případy jsou podle něj velmi časté. Postižených jsou desítky, možná až stovky.
Poslanec a šéf sněmovního ústavně právního výboru Marek Benda z ODS ale varoval před negativními dopady chystané předlohy. Ochrana proti nezákonným prodejům je podle něj potřeba, vše se ale musí právně ošetřit a projednat všechny souvislosti.
„Obávám se toho, abychom nezrušili všechny malé živnostníky, kteří vám přijedou domů namontovat vanu nebo něco podobného a spotřebitel jim pak kdykoli může říct, já s tím nesouhlasím, zase si to vezměte,“ řekl Benda. Předlohu chce proto v dalším čtení upravit.
Klamou dvě třetiny firem
Česká obchodní inspekce zjistila, že zákazníky klame při předváděcích akcích až 70 procent reprezentantů firem. Podávají například neúplné informace o znění smluv a cenách zboží, roste také agresivita prodejců.
Podle Jana Votočky z časopisu dTest je běžnou praxí nalévání alkoholu seniorům, na které se prodejci zaměřují, a také odebírání občanských průkazů a mobilních telefonů hned při vstupu do místnosti. Výjimkou není ani zákaz použití toalety.