Ve třetím čtvrtletí loňského roku provedla Česká obchodní inspekce 16 kontrol a porušení právních předpisů zjistila u tří z nich, tedy v téměř 19 procentech případů.
Počet předváděcích akcí v Česku rychle klesá. Takzvaní šmejdi se z prodejních akcí přesunují nejen na internet, ale i k nabídce zboží po telefonu. Informuje o tom Česká obchodní inspekce.
Problematických předváděcích akcí ubývá. Ve druhém čtvrtletí letošního roku zaznamenali inspektoři České obchodní inspekce porušení předpisů u zhruba 40 procent provedených kontrol.
Počet nekalých obchodních praktik tzv. šmejdů se snižuje. Kontroloři během prvních třech měsíců zjistili porušení právních předpisů téměř v třetině případů. Loni to bylo v 80 procentech.
Česká obchodní inspekce letos udělila za porušení nového zákona o ochraně spotřebitele pokutu už dvěma firmám. Celkem by měly zaplatit téměř 1,5 milionu korun. Peníze za zboží vybírali prodejci po skončení předváděcí akce od lidí u nich doma. Zákon to ale od 1. února zakazuje.
Česká obchodní inspekce pokutuje kvůli předváděcím akcím společnost Exen Trade. Zaplatit má 1,2 milionu korun. Vůbec poprvé tak inspektoři uložili sankci za obcházení nového zákona o ochraně spotřebitele. Ten zakazuje, aby obchodníci vybírali peníze za zboží přímo na předváděcí akci i sedm dní po ní.
Česká obchodní inspekce nařídila stáhnout z trhu přístroj na čištění kohoutkové vody od společnosti Aqua Consilium. Ta rozdává letáky s nabídkou rozboru vody v domácnostech za 149 korun. Jenže z testování se stane několikahodinová předváděcí akce s jediným záměrem - prodat předražený přístroj na údajné zlepšení kvality. Pití vody upravené tímto přístrojem je přitom pro lidský organismus nebezpečné.
Právo je na straně spotřebitele, rozhodl v prvním jednání Obvodní soud pro Prahu 7 proti společnosti Bio Natural Medical. Firma ve svém sídle v pražských Holešovicích pořádá předváděcí akce a nabízí seniorům údajně ozdravující produkty. Když ale klienti chtějí odstoupit od kupní smlouvy, společnost buď nereaguje, nebo jim odstoupení zamítne. Teď by ale měla zaplatit prvnímu z řady zákazníků 40 tisíc korun a úroky z prodlení. Verdikt je zatím nepravomocný.
Organizátoři předváděcích akcí loni dostali od České obchodní inspekce (ČOI) celkem 258 pokut za skoro 30 milionů korun. Inspektoři loni zjistili nedostatky u osmdesáti procent kontrolovaných akcí. Jednalo se zejména o nenahlášení akce a nekalé obchodní praktiky.
Takzvaní šmejdi dostali další vysokou pokutu za klamavé předváděcí akce. Česká obchodní inspekce (ČOI) uložila sankci dva miliony korun firmě Astena group, jejíž praktiky označili inspektoři za agresivní.
Stát chce přitvrdit proti takzvaným šmejdům. Včera začala platit novela zákona o ochraně spotřebitele. Podle ní má být na letácích například cena nabízeného zboží.
Místo statisícové výhry předváděcí akce a desetitisícové útraty. Před společností Astena group a jejími agresivními praktikami varuje Česká obchodní inspekce. Společnosti chce udělit jednu z nejvyšších pokut a zvažuje také návrh na odebrání živnostenského listu. O podnikání firmy se zajímají i živnostenské úřady po celé republice.
Poslanci zpřísnili podmínky pro pořádání předváděcích prodejních akcí. Na letácích budou nejspíš muset být i ceny nabízeného zboží, aby si lidé mohli zjistit, jestli je nabídka výhodná. Pořadatelé předváděcích prodejních akcí by nově nesměli na akcích ani v dalších sedmi dnech po nich přijímat od kupujících peníze.
Údajné výhře v podobě dovolené u moře nebo televize v posledních týdnech podlehly desítky seniorů po celém Česku. Nová společnost IQ Teleshopping se zaměřuje na pořádání předváděcích akcí. Problémy ale přichází, když si senioři nákup rozmyslí. V sídle společnosti totiž nikdo není a zboží není kam vrátit. Česká obchodní inspekce už firmě vyměřila tři pokuty za celkem 300 tisíc korun.
Česká obchodní inspekce (ČOI) rozdala rekordní pokuty pořadatelům předváděcích akcí. Takzvaní šmejdi loni zaplatili za podvody více než 29 milionů korun. Prodejci stále častěji přicházejí s novými triky, jak obejít zákon a dostat z lidí co nejvíce peněz.
Jak se bránit agresivním prodejcům předraženého zboží má seniorům ukázat nová stolní hra. Jmenuje se Konečně doma a autorka Michaela Nováková se nechala inspirovat filmovým dokumentem Šmejdi. Ten ukazuje nekalé praktiky prodejců, kteří starším lidem nevybíravým způsobem vnucují drahé a málo kvalitní výrobky.
Podvodných předváděcích akcí je nejen na severu Čech stále hodně. Česká obchodní inspekce se snaží na průběh předváděcích akcí dohlížet. Z těch, které stačila zatím v letošním roce zkontrolovat, jich bylo v pořádku jen 22 procent. Vyškolení prodejci dokážou nejen prodat draze nekvalitní zboží, ale často donutí zákazníky k čerpání nevýhodných úvěrů.
Zástupci České obchodní inspekce se snaží radit lidem, jak nenaletět takzvaným „šmejdům“. Ve spolupráci s městy proto pořádají besedy na téma předváděcích akcí a jejich rizik. Setkání nazvané „Jak nespadnout do pasti“ se konalo i v Tylově divadle v Rakovníku. Inspektorky shromážděným seniorkám několikrát zopakovaly, že nejlepší je se předváděcích akcí vůbec neúčastnit.
Firmy pořádající v Česku nechvalně známé předváděcí akce nezměnily své praktiky, upozorňuje Česká obchodní inspekce. V letošním prvním čtvrtletí zjistila nedostatky na skoro dvou třetinách podobných událostí, které inspektoři navštívili.
Za obírání důchodců na předváděcích akcích padl jeden z prvních pravomocných rozsudků. Podle informací Českého rozhlasu potrestal opavský soud dealera za podvod a vyměřil mu roční podmíněný trest se zkušební lhůtou dvacet měsíců. Dosud se oběti domáhaly spravedlnosti složitě a často bezúspěšně.
Od zítřka musí pořadatelé hlásit České obchodní inspekci (ČOI) každou předváděcí akci. Začíná totiž platit novela zákona o ochraně spotřebitele. Prodejci už jsou na ni ale připravení – zboží nabízejí u zájemce doma nebo je vozí do zahraničí.
Česká obchodní inspekce má silnější pravomoc nad předváděcími prodejními akcemi. Pořadatelé nebo prodejci budou muset inspekci dopředu poslat informace o místu a datu konání akcí i o tom, jaké zboží na nich budou nabízet.
Senioři by se měli podle odborníků vyvarovat prodejních předváděcích akcí. Pozor by si měli dát také na podomní nabídky na služby telefonních operátorů nebo dodavatelů energií.
Slovensko si chce posvítit na takzvané ‚šmejdy‘, tedy agresivní prodejce na předváděcích akcích pro seniory. Už od listopadu se proto mění slovenské zákony. Každou promoakci bude potřeba dopředu hlásit úřadům. A spotřebitelé zase dostanou větší svobodu při zrušení kupní smlouvy. Pojem ‚šmejdi‘ se ujal díky stejnojmennému českému dokumentu Silvie Dymákové. Film teď otevírá oči taky důchodcům na Slovensku.
Společnosti organizující předváděcí akce našli novou fintu. Klienty vozí do zahraničí. Následky mohou být pro kupující katastrofické. Řada lidí totiž netuší, že zboží zakoupené v jiné zemi, je mnohem složitější vrátit, než výrobky pořízené v Česku.
Oklamaných seniorů neubývá. A to navzdory tomu, že se o nekalých praktikách na předváděcích akcích i při podomním prodeji mluví čím dál častěji. Například v září po předváděcí akci v Přešticích přišla od seniorů na policii hned dvě trestní oznámení. Starší muž prý musel podepsat smlouvu a koupit vysavač za 30 tisíc korun a 82letou ženu prodejce dokonce prý fyzicky napadl. A aby se podobné případy neopakovaly, koná se dnes na krajském úřadě v Plzni pro seniory tematický seminář.
Seniorům i členům jejich rodin dnes v Pardubicích radili odborníci z České obchodní inspekce i lidé z právní poradny. Tématem byla úskalí předváděcích akcí, zejména jak se bránit nátlaku prodejců.
O tom, jak se bránit neuváženým nákupům na předváděcích akcích či jaké jsou praktiky podomních prodejců, se včera mohli poučit senioři ve Zlíně. Přednášku tam měla psycholožka Romana Mazalová, spoluautorka dokumentu Šmejdi, který se této problematice věnuje.