Firmy vydávají předváděcí akce za zabijačkové hody nebo degustaci koření, varuje ČOI
Firmy pořádající v Česku nechvalně známé předváděcí akce nezměnily své praktiky, upozorňuje Česká obchodní inspekce. V letošním prvním čtvrtletí zjistila nedostatky na skoro dvou třetinách podobných událostí, které inspektoři navštívili.
Pořadatelé předváděcích akcí stále používají klamavé praktiky. Česká obchodní inspekce provedla od ledna do března 186 kontrol a nedostatky objevila ve 120 případech.
Firmy lákají spotřebitele na výhry nebo dárky, které jsou podmíněny nákupem předraženého zboží. Nekalé metody prodejců se do povědomí lidí dostaly loni díky filmu Šmejdi režisérky Silvie Dymákové.
Nekalé praktiky prodejců přiblížil mluvčí České obchodní inspekce Jan Rotbauer
Vláda Jiřího Rusnoka také upravila zákon o ochraně spotřebitele. Prodejci si přesto našli způsob, jak nařízení obejít. Dokážou si poradit například s povinností nahlašovat konání předváděcích akcí deset pracovních dnů předem.
„Matou tím způsobem, že akcí nahlašují o dvě třetiny více, než kolik se jich ve skutečnosti koná. Snaží se zredukovat šanci, že budou přistiženi při nekalých obchodních praktikách Českou obchodní inspekcí,“ popisuje mluvčí inspekce Jan Rotbauer.
Firmy se prodej zboží snaží skrýt například pod zabijačkové hody nebo degustaci koření. Na podobné akce se totiž zákon nevztahuje.
Prodejci používají i další nové metody. „Aby nemohli být přistiženi Českou obchodní inspekcí, přesouvají své aktivity do domovů spotřebitelů. Snaží se nám namlouvat, že jde o podomní prodej,“ dodává Rotbauer.
Především starší lidé by měli být ostražití. Za pozvánkou na dobré jídlo nebo zajímavý výlet se stále může skrývat předváděcí akce.
Předváděcí akce – kontroly za 1. čtvrtletí 2014 | ||||
Inspektorát | počet kontrol | porušení předpisů | porušení v % | |
Středočeský a hl. město Praha | 42 | 34 | 81,0 % | |
Jihočeský a Vysočina | 17 | 9 | 52,9 % | |
Plzeňský a Karlovarský | 26 | 10 | 38,5 % | |
Ústecký a Liberecký | 38 | 25 | 65,8 % | |
Královéhradecký a Pardubický | 24 | 20 | 83,3 % | |
Jihomoravský a Zlínský | 12 | 6 | 50,0 % | |
Moravskoslezský a Olomoucký | 27 | 16 | 59,3 % | |
Celkem | 186 | 120 | 64,5 % |
Zdroj: ČOI