Mezi dětmi všeho věku přibývá agresivity. Učitelé jsou bezradní
Vztahy mezi školáky se v posledních letech zhoršily. Děti jsou na sebe vzájemně zlé a vulgární. Učitelé nevědí, co s tím. Ukázal to výzkum Karlovy univerzity. Zpracovala ho Dana Moree z fakulty humanitních studií a uvádí v něm, že učitelé i rodiče cítí nejistotu, k čemu mají děti vlastně vést.
Na internetu jsou hojně publikovány různé ukázky, kdy si školáci točí učitele nebo zesměšňují spolužáky. Agresi ze strany žáka má za sebou i Adam, dnes už bývalý učitel matematiky a fyziky.
„Nešlo tam o žádnou facku, prostě o takové odstrčení ze dveří. Přestože nešlo o nic extra násilného, tak pro mě to byl šok. Poměry na školách jsou samozřejmě různé. Třeba na této škole byli žáci velice těžko zvladatelní,“ říká Adam.
Autorka studie s názvem Učitelé na vlnách transformace Dana Moree to přikládá tomu, že se po roce 1989 změnily hodnoty, a rodiny tak čelí velkému tlaku.
„Rodiče tráví více času v práci, na děti pak mají logicky času méně, na čemž se shodnou i učitelé i rodiče,“ shrnuje Dana Moree. Podle Moree sami učitelé reflektují, že problémy, které ve školách řeší, jsou dány tím, že děti nejsou citově saturovány. Z jejich frustrací pak snáze pramení všechny problémy.
Dvanáctiletý chlapec zastřelil v USA svého učitele a zranil dva spolužáky
Číst článek
„Vidí děti spíš jako oběti než jako příčiny toho stavu," vysvětluje Dana Moree učitelský náhled problému a dodává, že mezi dětmi se pak citový nekomfort projevuje zejména ústrky či šikanou, kde velkou roli hrají sílící sociální rozdíly, které děti stigmatizují.
Podobné případy v minulosti řešila i poradenská linka pro učitele. Ročně na ni volalo zhruba 300 pedagogů. Její konzultantka popsala, co učitele trápí nejvíc.
Hostem Ranního interview Radiožurnálu byl Radovan Bogdanowicz z České školní inspekce
„Pedagog volá s tím, že buďto se dítě chová nevhodně v kolektivu k ostatním dětem, nebo i k němu, že ho přímo nerespektuje,“ uvedla konzultantka poradenské linky pro učitele.
Horšího chování dětí k učitelům si všimli i inspektoři.
Agresivnější jsou už i předškoláci. Polovina navštívených školek už řešila fyzickou, ale i verbální agresi dítěte vůči učitelce ve školce.
„V předškolním vzdělávání, na nejnižším stupni škol, jsou tyto případy kolem pěti procent,“ potvrzuje Radovan Bogdanowicz z České školní inspekce. Ta už vydala metodiku, která pomáhá šikanu odhalovat a řešit.