Předseda antimonopolního úřadu zakázku na metro D nezrušil. ‚Nemá reálné překážky,‘ hájí rozhodnutí
V zakázce na druhou část metra D, kterou napadla firma z koncernu Metrostav, nejsou reálné překážky. Rozhodl o tom předseda antimonopolního úřadu Petr Mlsna. Přitom právě jeho úřad na začátku července svým rozhodnutím tendr zrušil. Mlsna tak dal za pravdu argumentům z rozkladu dopravního podniku, který se bránil, že zmiňované námitky jsou účelové a na mnohamiliardovou soutěž neměly žádný vliv.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se bude muset znovu zabývat případem zakázky na dostavbu metra D. Jeho předseda Petr Mlsna se totiž neztotožnil se závěry prvostupňového rozhodnutí, že dopravní podnik vypracoval zadávací dokumentaci diskriminačně, a vrátil ho k projednání.
„Úřad nyní bude muset opakovaně o věci rozhodnout v prvním stupni, přičemž se musí řídit právním názorem obsaženým v rozhodnutí předsedy úřadu,“ popsal serveru iROZHLAS.cz mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda s tím, že se dá tedy předpokládat, že přezkum proběhne ve shodě s rozhodnutím předsedy Mlsny.
Podle něj nakonec nebylo bezdůvodnou překážkou hospodářské soutěže, když dopravní podnik požadoval „předložení alespoň dvou významných dodávek výtahů na dopravní stavbě o dopravní výšce nejméně 28 metrů u každé dodávky ve finančním objemu ve výši minimálně 5 milionů korun bez DPH“, jak namítala dceřiná společnost Metrostavu – Metrostav DIZ.
„Předseda Mlsna uvedl, že překážka vytvořená namítanou technickou kvalifikací se sice může jevit jako bezdůvodná, nicméně v rámci dané veřejné zakázky není prokázáno, že se jedná o reálnou překážku hospodářské soutěže, a to ani u navrhovatele. Požadované reference týkající se dodávek výtahů jsou na trhu dostupné (a to minimálně od jednoho poddodavatele). Nelze tedy konstatovat, že by byl přístup k nim reálně omezen, čímž absentuje prvek faktického narušení hospodářské soutěže,“ popisuje rozhodnutí předsedy úřadu Švanda.
Dopravní podnik má z rozhodnutí předsedy Mlsny podle vedoucího odboru komunikace Daniela Šabíka radost. „Těší nás, že pan předseda antimonopolního úřadu vzal v potaz naše argumenty. Nicméně ještě větší radost budeme mít, až úřad v této záležitosti rozhodne pravomocně,“ dodal po dotazu Radiožurnálu.
Mluvčí Metrostavu Radim Mana pak jen krátce reagoval textovou zprávou, že se k vydanému rozhodnutí zatím koncern nechce vyjadřovat. „Jelikoš ÚOHS bude posuzovat zadávací řízení znovu, považujeme ho stále za neuzavřené,“ přiblížil důvod.
Námitka Metrostavu
Tendr napadla paradoxně firma ze skupiny Metrostav, Metrostav DIZ. Proč paradoxně? Protože právě firma Subterra z tohoto konsorcia zakázku za tři desítky miliard na začátku září nakonec získala. Hrozila tak situace, že tendr, který by skupina Metrostav získala, byl zrušený na základě námitky firmy z téhož koncernu.
Nejlevnější nabídka vyloučena. Druhou část metra D postaví Subterra z Metrostavu za téměř 30 miliard
Číst článek
Námitku proti části zadávací dokumentace vznesla firma Metrostav DIZ jen pár hodin před ukončením tendru. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se věcí zabýval půl roku a 7. července rozhodl: dopravní podnik podle něj „bezdůvodnou překážku hospodářské soutěže“ skutečně vytvořil.
„Jako opatření nezákonného postupu zadavadele (…) ruší zadávací řízení na veřejnou zakázku ‚Provozní úsek ID metra v Praze – úsek (Olbrachtova) – Nové Dvory – stavební část‘ zadávanou v otevřeném řízení,“ zněl prvostupňový verdikt antimonopolního úřadu.
Dopravní podnik ale nenechal situaci jen tak a podal proti rozhodnutí úřadu rozklad. „Říkali jsme od začátku, že věříme tomu, že jsme žádnou chybu neudělali, a že použijeme všechny dostupné prostředky, abychom prvoinstanční rozhodnutí zvrátili,“ potvrdil tehdy Radiožurnálu a webu iROZHLAS.cz šéf dopravního podniku Petr Witovski.
Navzdory tomu, že předseda Mlsna rozhodnutí svého úřadu nakonec nepotvrdil a dal tak dopravnímu podniku za pravdu, předpokládá městská firma, že dojde v celém projektu ke zpoždění. Jak velké bude, si netroufal dopravní podnik určit.
„Nový termín budeme vědět, až budeme mít uzavřené smlouvy se zhotovitelem stavby druhého úseku metra D od stanice Olbrachtova po Nové Dvory a poskytovatelem monitoringu a pasportizace stavby stejného úseku,“ vysvětlil už dříve serveru iROZHLAS.cz mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík s tím, že zpoždění s sebou ponese i určité finanční náklady.
Do tendru na dostavbu metra D se přihlásily tři skupiny firem. Nejlevnější nabídku podala podle zveřejněných informací skupina Porr-Vinci-Marti. Ta ale zároveň údajně chybovala v předložené nabídce a nebyla schopná navzdory upozorněním chyby odstranit. Proto dostala zakázku firma Subterra z koncernu Metrostav, která byla na pásce druhá. Nejdražší nabídku pak podalo sdružení Strabag.
Ani rozhodnutí antimonopolního úřadu ale nemusí přinést definitivní tečku za výběrem zhotovitele dostavby metra D. Po oznámení vítěze, vybraného představenstvem dopravního podniku, totiž nejlevnější konsorcium vedené Porrem oznámilo chystané právní kroky. A není vyloučeno, že celou věc znovu podá k přezkumu antimonopolním úřadem.