Od kubistického unikátu po rozhodnutí o demolici. Podívejte se na Libeňský most v proměnách času

Pražští radní v úterý podpořili zbourání Libeňského mostu. Na jeho místě má vzniknout nový. Demolici musí ještě potvrdit pražští zastupitelé. O budoucnosti stavby, která je v havarijním stavu, se vedou spory už roky. Zastánci rekonstrukce zdůrazňují, že se jedná o jediný most s prvky kubismu na světě. Podívejte se na fotografie, které má k dispozici server iROZHLAS.cz a které zachycují proměny Libeňského mostu od stavby po návrhy rekonstrukce.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Most přes řeku Vltavu spojuje levobřežní čtvrť Holešovice s pravobřežní Libní. Po proudu řeky je v Praze patnáctým mostem, nachází se v ohbí řeky a je po něm vedena silnice a dvoukolejná tramvajová trať.

Pražští radní schválili zbourání Libeňského mostu. 'Nový je ekonomicky výhodnější,' říká Krnáčová

Číst článek

Libeňský most byl otevřen 29. října 1928 k desátému výročí vzniku Československé republiky. Navrhl ho Pavel Janák, výrazný představitel české meziválečné architektury, a mostní stavitel a inženýr František Mencl.

Stavba byla zahájena na sklonku roku 1924. Jeho předchůdcem byl provizorní dřevěný most (1903), který sloužil na přelomu 19. a 20. století při výstavbě Mostu Legií.

Samotná mostní konstrukce má délku 370 metrů, spolu se zemní rampou na holešovické straně 780 metrů. Původně byl nejdelším silničním mostem v Praze. Jeho šířka je 21 metrů.

Změny názvu v průběhu let

  • Libeňský most (1928 až 1938)
  • Baxův most (1938 až 1940)
  • znovu Libeňský (1940 až 1945)
  • opět Baxův (1945 až 1952)
  • Stalingradský most (1952 až 1962)
  • od roku 1962 do třetice opět Libeňský.

Libeňský most má osm konzolově vyložených schodišť, které jsou spolu s mohutným zábradlím, členěním pilířů a osvětlovacími stožáry z betonu výrazným kubistickým znakem.

Nyní je podle magistrátu v havarijním stavu, od svého vzniku neprošel žádnou zásadnější opravou. Již delší dobu na něj nesmí těžší auta a tramvaje mohly projíždět jen pomalu a s omezeními. Byl poškozen i při povodních v roce 2002.

Navrhnu zbourat Libeňský most, napsal náměstek pražské primátorky Dolínek na facebook

Číst článek

V roce 2004 vznikl záměr most radikálně přestavět (případně zbourat) a rozšířit. Odpor odborné i laické veřejnosti vyústil v žádost o prohlášení stavby za kulturní památku. Návrhy podal klub Za starou Prahu či iniciativa Libeňský most nebourat, nerozšiřovat. Proti bourání se postavila Praha 7 a občanská sdružení.

Kloknerův ústav Českého vysokého učení technického, který je soudněznaleckým pracovištěm v oboru stavebnictví, loni most zkoumal s výsledkem, že betonové pilíře jsou poničeny korozí a mechanické vlastnosti betonu jsou nestálé.

Loni v prosinci vedení Prahy oznámilo, že opravu mostu zahájí i v případě, že ministerstvo nerozhodne o tom, že je kulturní památkou. Opravu zastupitelstvo schválilo již v roce 2016.

Ministerstvo kultury v únoru 2018 oznámilo, že most nezařadí mezi kulturní památky a chce, aby na místě vznikla jeho kopie.

Kvůli nutnosti podepřít některé konstrukce byl letos šest týdnů zavřený.

Takto by mohl most vypadat v budoucnosti. Návrh zadávací dokumentace Pragoprojektu z roku 2006, který je podkladem pro stávající soutěž. | Zdroj: Technická správa komunikací Praha

pj, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme