Pražští radní schválili zbourání Libeňského mostu. 'Nový je ekonomicky výhodnější,' říká Krnáčová
Pražští radní v úterý podpořili zbourání Libeňského mostu. Na jeho místě má vzniknout nový. Demolici musí ještě potvrdit pražští zastupitelé. Zbourání mostu a stavbu nového navrhl náměstek primátorky Petr Dolínek z ČSSD. Krok v úterý ve vysílání Českého rozhlasu Plus podpořila i primátorka Adriana Krnáčová z hnutí ANO. „Určitě jsem pro zbourání Libeňského mostu a pro stavbu nového,“ řekla.
Pokud by zastupitelé na čtvrtečním jednání potvrdili rozhodnutí rady, vybraná firma by musela dodržet maximálně cenu stavby, kterou by v zakázce stanovilo město. Architektonická soutěž by se nedělala.
S návrhem na demolici Libeňského mostu souhlasilo sedm z 11 radních z řad ANO a ČSSD, bourání nepodpořili zástupci Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN).
Navrhnu zbourat Libeňský most, napsal náměstek pražské primátorky Dolínek na facebook
Číst článek
Proti bourání se na jednání rady postavila náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice), zdržela se radní Jana Plamínková (STAN/Trojkoalice) a nehlasoval radní Jan Wolf (KDU-ČSL/Trojkoalice).
Krnáčová: je to výhodnější
Podle Adriany Krnáčové je zbourání a stavba nového mostu pro město výhodnější z ekonomického hlediska i kvůli dopravní obslužnosti.
„Já se na to dívám nikoli politicky, ani emocionálně, ale racionálně. Představte si, že je tady most, který je pomalu v havarijním stavu a my budeme opravovat most, kde bychom museli vynaložit pomalu stejné náklady na opravu jako na stavbu nového mostu,“ řekla primátorka na Plusu.
O rekonstruovaný Libeňský most by se podle ní muselo neustále pečovat. „Není to nový most, nové se stavějí na sto let“.
Bourání navrhl Dolínek
Zbourání a stavbu nového Libeňského mostu navrhl radě hlavního města náměstek Petr Dolínek.
„Navrhnu radě hlavního města, aby se šlo cestou zbourání a stavby nového Libeňského mostu. Ze všech podkladů expertů vychází tato možnost jako nejrychlejší a nejefektivnější s ohledem na životnost, funkčnost a bezpečnost mostu, a rovněž nejekonomičtější z hlediska budoucích nákladů,“ napsal v pondělí náměstek.
Dolínkův návrh počítá s tím, že by město nový most stavělo v režimu tzv. žlutého fidicu, tedy způsobu zadání zakázky, kdy je garantována její cena. „Objednatel popíše ve svém zadání pouze účel, standardy, rozsah a další například výkonová kritéria. Cena je pevná i termín je pevný. Ve světě jsou stavby v režimu žlutého fidicu běžné, v Česku zatím spíše výjimečné,“ doplnil Dolínek.
Kritika z Prahy 7
Plán na stavbu nového mostu zkritizoval na facebooku starosta Prahy 7 Jan Čižinský z KDU-ČSL.
A proti zbourání stavby se postavil i autorizovaný inženýr pro statiku a dynamiku staveb Václav Losík. „Demolice mostu bez předem realizované alternativy pro náhradu MHD je hazard s pražskou dopravou a arogance vůči nemotorizovaným občanům,“ poznamenal.
„Jsem pro sanaci Libeňského mostu. Po ní totiž vydrží asi tak deset až 15 let. Za tu dobu by se dal postavit nový most z Holešovic do Karlína a připravit dokumentace novostavby Libeňáku. Pak by se mohl shodit a postavit nový," dodal Losík.
Vzhledem k nízkému dopravnímu vytížení by podle něj jako novostavba stačil tramvajový most s lávkami pro pěší a cyklisty.
Spor o most
O způsob rekonstrukce mostu se už roky vedou spory. Část politiků a obyvatel prosazuje rekonstrukci toho současného, který považují za architektonicky cenný. Proti bourání vznikla petice. Osud mostu řešilo rovněž ministerstvo kultury, které jej neprohlásilo památkou. Národní památkový ústav v půlce dubna uvedl, že chce znovu otevřít otázku prohlášení Libeňského mostu za kulturní památku, a podal proto na ministerstvo podnět k přezkoumání jeho rozhodnutí.
Most je ve špatném stavu a kvůli nutnosti podepřít některé konstrukce byl letos šest týdnů zavřený. Proti bourání se v minulosti postavila Praha 7 nebo občanská sdružení. Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory Libeňského mostu jsou architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl.
Libeňský most
- Most přes řeku Vltavu spojuje levobřežní čtvrť Holešovice s pravobřežní Libní. Po proudu řeky je v Praze 15. mostem, nachází se v ohbí řeky a je po něm vedena silnice a dvoukolejná tramvajová trať.
- Libeňský most byl otevřen 29. října 1928 k desátému výročí vzniku Československé republiky. Pochází od Pavla Janáka (1882 až 1856), výrazného představitele české meziválečné architektury, a mostního stavitele a inženýra Františka Mencla (1879 až 1960).
- Stavba mostu byla zahájena na sklonku roku 1924. Jeho předchůdcem byl provizorní dřevěný most (1903), který sloužil na přelomu 19. a 20. století při výstavbě Mostu Legií.
- Most v průběhu let několikrát změnil název: Libeňský most (1928 až 1938), Baxův most (1938 až 1940), znovu Libeňský (1940 až 1945), opět Baxův (1945 až 1952), poté Stalingradský most (1952 až 1962) a od 1962 do třetice opět Libeňský.
- Samotná mostní konstrukce má délku 370 metrů, spolu se zemní rampou na holešovické straně 780 metrů. Most byl původně nejdelším silničním mostem v Praze. Jeho šířka je 21 metrů.
- Libeňský most má osm konzolově vyložených schodišť, které jsou spolu s mohutným zábradlím, členěním pilířů a osvětlovacími stožáry z betonu výrazným kubistickým znakem.
- Most je nyní v havarijním stavu, od svého vzniku neprošel žádnou zásadnější opravou. Již delší dobu na něj nesmí těžší auta a tramvaje mohly projíždět jen pomalu a s omezeními. Most byl poškozen i při povodních v roce 2002.
- V roce 2004 se objevil záměr most radikálně přestavět (případně zbourat) a rozšířit. Odpor odborné i laické veřejnosti vyústil v žádost o prohlášení mostu za kulturní památku. Návrhy podal klub Za starou Prahu či iniciativa Libeňský most nebourat, nerozšiřovat. Proti bourání se postavila Praha 7 nebo občanská sdružení.
- Kloknerův ústav Českého vysokého učení technického, který je soudněznaleckým pracovištěm v oboru stavebnictví, loni most zkoumal s výsledkem, že betonové pilíře jsou poničeny korozí a mechanické vlastnosti betonu jsou nestálé.
- Loni v prosinci vedení Prahy oznámilo, že opravu mostu zahájí i v případě, že ministerstvo nerozhodne o tom, že je kulturní památkou. Opravu zastupitelstvo schválilo již v roce 2016.
- Ministerstvo kultury v únoru 2018 oznámilo, že most nezařadí mezi kulturní památky. Ministerstvo chce, aby na místě mostu vznikla jeho kopie.
- Most je ve špatném stavu a kvůli nutnosti podepřít některé konstrukce byl letos šest týdnů zavřený.
- Pražští radní v úterý podpořili zbourání Libeňského mostu. Na jeho místě má vzniknout nový. Zbourání musí ještě potvrdit pražští zastupitelé.