Českým drahám se osvědčují posílené hlídky na odstavných nádražích. Mají zabránit poškození vlaků
Každá vlaková souprava nebo vagon, který je poškozený vandaly a sprejery výrazně komplikuje provoz na české železnici. Takové vozy totiž není možné z bezpečnostních důvodů vypravit. Čištění stojí České dráhy nemalé peníze, a proto v posledních měsících posílili bezpečnostní hlídky se psy ve stanicích, kde vlaky stojí. Jednou z nich je i odstavné nádraží v Praze Michli.
Na odstavném nádraží stojí převážně vlaky City Elephant. „Prvý úkol hlídky je střežit vlaky před sprejery a vlaky procházet. Kdyby se tam objevila nějaká nežádoucí osoba tak ji vykázat z vlaku, potažmo i z depa,“ říká bezpečnostní manažer Českých drah David Procházka.
Hlídka podle slov bezpečnostního manažera zasahuje poměrně pravidelně, a to právě nejčastěji ve střetech se sprejery nebo lidmi, kteří se chystají ve vlacích přespat.
Podle Procházky musí často zasahovat i pes, kterého hlídka má. Konkrétně popisuje případ, kdy si hlídka všimla dvou lidí, kteří před nimi začali utíkat. „Psovod vypustil psa, který je hned doběhl. Lidé se zastavili a bylo zjištěno, že se nejpravděpodobněji jednalo o sprejery.“
Kamery i nátěry
Cestující ve vlaku u Kolína napadl průvodčího. Ten na něj použil pepřový sprej a zamkl ho na záchodě
Číst článek
Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský zmiňuje ale i jiná opatření, které proti vandalům dráhy zavádí. „Jsou to různé antigrafity nátěry, ze kterých jde ten sprej snáze odstranit a barvy na něj tak dobře neulpívají."
České dráhy uvažují o doplnění kamerových systémů do interiérů vlaku. Často totiž bývají pomalované i vnitřní strany souprav. „V moderních vlacích, v některých regionech, tyto kamerové systémy už fungují,“ doplňuje mluvčí.
Stejně jako v pražské Michli, hlídkují bezpečnostní pracovníci v několika desítkách obratových stanic a odstavných nádražích v Praze a středních Čechách.