Národní investiční plán: 20 tisíc projektů za 8 bilionů korun. Největší důraz klade na dopravu
Národní investiční plán je pro období do roku 2050 a obsahuje více než 20 tisíc investičních projektů v celkové výši asi osm bilionů korun. V rozhovoru pro pondělní Lidové noviny to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Největší priority jsou doprava, která představuje zhruba tři čtvrtiny investičního plánu, a dále zdravotnictví, energetika, klima a také kyberbezpečnost. Národní investiční plán projedná v pondělí vláda, píše list.
„Národní investiční plán na příštích 30 let je součástí naší strategie Česká republika - země pro budoucnost,“ řekl premiér. Smyslem je podle něj shromáždění veškerého investičního potenciálu země na jednom místě, vytvoření zásobníku projektů, odkud by si měli jednotlivé projekty ministři, hejtmani, primátoři, starostové vybírat.
Babiš v Bruselu lobbuje za jádro jako cestu k uhlíkové neutralitě. ‚Neudržitelné,‘ zní z Lucemburska
Číst článek
Národní investiční plán neřeší zajištění financí, je to databáze investic, podotkl premiér. „Stěžejní je to, aby se projekty připravovaly. Ne že se bude čekat, až bude vyřešené celé financování, ministr musí vědět, co má popohnat a začít chystat, i když ještě nemá peníze,“ uvedl Babiš. Investice pak podle Babiše budou zohledněné v budoucích státních i samosprávních rozpočtech.
„Je to taky silný argument pro jednání s Bruselem o sedmiletém finančním rámci od roku 2021 do roku 2027. A bude to taky inspirace pro Národní rozvojový fond,“ řekl premiér. Můžou vybrat konkrétní investice, které by zrealizovaly, dodal.
PPP projekty
Národní rozvojový fond je společný projekt státu a čtyř největších komerčních bank. Má sloužit k financování investičních projektů na podporu sociálního a ekonomického rozvoje. Zřízení fondu navrhl premiér místo sektorového zdanění bank, který prosazovala ČSSD. „Příští týden se bude žádat o licenci,“ řekl Babiš deníku.
Míní, že banky budou mít zájem o velké investice. „Například o velkou nemocnici nebo vysokoškolský kampus, a bude to formou PPP projektu, takže to zohlední veřejné potřeby,“ předpokládá předseda vlády. Po vzoru nejvyspělejších zemí chce zapojit finanční nástroje, které propojují národní, evropské a privátní zdroje. „Ideální PPP projekt by byla dostavba dálnice z Hradce Králové do Olomouce,“ poznamenal.
Z dokumentu podle Babiše vznikne veřejně přístupná elektronická databáze. Každý se bude moci podívat, na čem se dělá, co mu tam chybí nebo naopak přijde nadbytečné.
PPP projekty
O PPP (Public Private Partnership) projekty se jedná ve chvíli, kdy stavbu zaplatí soukromý investor, několik desítek let ji udržuje a pronajímá ji státu. V případě dálnic poté soukromý investor ručí za to, že je v perfektním stavu a průjezdná. Řidič nepozná, že jede po soukromém úseku, platí na něm obyčejná dálniční známka.