Alergeny chyběly nebo nebyly správné, zjistili hygienici při kontrole restaurací
Víc než desetina restaurací chybovala v povinném uvádění alergenů v jídlech. Vyplývá to z lednové kontroly hygieniků, kteří navštívili přes tisíc restaurací. 130 zařízení pochybilo. Nová povinnost pro restaurace a jídelny platí od poloviny prosince.
„Nejčastější nedostatky spočívaly, když pominu to, že to někdo úplně ignoroval, v tom, že opomenuli nějaký alergen nebo ho špatně přiřadili k potravině, případně obdobné nedostatky. A od toho jsme odvíjeli další opatření,“ vysvětluje hlavní hygienik Vladimír Valenta.
V lednu jeho podřízení zkontrolovali přes tisíc restaurací nebo jídelen. Pochybení objevili u 130 z nich. V podnicích sice například narazili na souhrnné informace o alergenech, netýkaly se ale konkrétních jídel. Někde chyběly informace také u nápojů. Například v pivu se přitom objevuje lepek a ve víně zase siřičitany.
Hygienici při kontrole restaurací přišli na pochybení u 130 podniků. Alergeny uvádějí chybně nebo vůbec
„Potravinové alergie jsou problémem. Zhruba osm procent dětí a čtyři procenta dospělých trpí potravinovou alergií. Z tohoto pohledu, tedy z pohledu dopadu na zdravotní stav, s tím číslem nemohu být spokojen a budeme dělat vše proto, aby informace, které mají být zveřejňované, byly dané, tak jak mají,“ doplňuje hygienik Valenta.
To, že v lednu chybovala víc než desetina restaurací, není podle prezidenta Asociace hotelů a restaurací Václava Stárka zásadní problém. Už vzhledem k tomu, že nová povinnost platí teprve dva měsíce.
„Je možnost uvést to přímo do jídelního lístku, to vídáme v poslední době. Jde to buď číselně, to znamená prosté číslo alergenu a na konci jídelního lístku seznam, nebo přímo vyjmenovat konkrétní alergeny,“ popisuje Václav Stárek.
Další možností je mít v jídelním lístku poznámku, že seznam přinese obsluha na vyžádání. Restaurace můžou vyvěsit i cedule.
„Třetí možnost je třeba u fastfoodů, to znamená, že přímo na nabídkových cedulích se může již informace objevit. Zákazník ji může mít vyvěšenou přímo v provozovně,“ dodává Stárek.
Třeba Šárka Vítková, provozní jedné z větších pražských restaurací, hostům nabízí speciální jídelní lístek, ve kterém jsou alergeny rozepsané. Alergici se ale podle ní stejně dál doptávají obsluhy:
„Nejčastěji je to bezlepková dieta, alergie na mléko a potom oříšky. Speciální jídelní lístek si ze zvědavosti vyžádali zhruba tři zákazníci. Jinak běžně řešíme zhruba jednou za týden, že přijde nějaký alergik, který to pak konzultuje s obsluhou a ta zase s kuchařem.“
Typy alergenů mají uvádět také cukrárny a kavárny.