Čtyři hodiny o pojídání knedlíků. Do Číny míří čím dál více influencerů
Na Instagramu a na YouTube se poslední dobou rozrůstá nový žánr: cestovatelské vlogy z Číny. Všímá si toho list New York Times. Američan natočil čtyřhodinový „vlogument“ o pojídání knedlíků v Šanghaji. Německý cestovatel žasne nad tím, jak zrychlují čínské rychlovlaky, a britský pár obdivuje barevné tradiční oděvy. Videa mají statisíce zhlédnutí.
Na čínských sociálních sítích jsou cestovatelská videa ještě populárnější. YouTube a Instagram jsou v Číně zakázány, ale tamní uživatelé si našli způsob, jak je dále sdílet a získat tak nadšené příznivce.
Expertka: Overturismu čelí všechny cílové destinace, pomoct by mohly regiony. Přizpůsobte se místním
Číst článek
Vznik videí odráží návrat zahraničních cestovatelů do Číny poté, co se země na tři roky izolovala během pandemie covidu-19. Pro Čínu však videa znamenají víc než jen podporu ekonomiky. Jsou pro Peking příležitostí, jak čelit tomu, co označuje za protičínské nálady na Západě.
Čína podle NYT v posledních letech nabádá místní obyvatele, aby se k cizincům chovali jako k potenciálním špionům, rozšiřuje svůj dohled a vyhošťuje nebo zatýká novináře z čínských i zahraničních médií. Poukazuje však na bezstarostná cestovní videa jako na důkaz, že kritika je vykonstruovaná.
Někteří blogeři se podělili o zážitky, které vláda v Pekingu tolik propagovat nechce. Španělská cyklistka Sara Qiu, která projíždí západní Čínou, sdílí na Facebooku a Instagramu bujaré příspěvky o své cestě, například, že ji cizí lidé zvali na svatbu svého syna. Sdílela však také příběhy o tom, jak ji pronásledovala policejní auta a jak ji odmítali ubytovat v hotelech, protože je cizinka.