Je voda pitná? Irští vědci navrhli novou metodu, jak odhalit nebezpečnou bakterii E. coli

Povodně ohrožují i zdroje pitné vody. Irští vědci představili novou terénní metodu, jak měřit její znečištění bakteriemi. Má odhalit jednu z nejnebezpečnějších variant bakterie E. coli zvanou STEC. „Máme šanci to zjistit jedině PCR metodami, které známe třeba z monitoringu covidu,“ upozorňuje chemička a odbornice na životní prostředí Petra Innemanová.

Dublin Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Studna s pumpou (ilustrační)

Povodně ohrožují i zdroje pitné vody (ilustrační foto) | Zdroj: Shutterstock

Bakterii Escherichia coli najdeme ve střevech krav nebo ovcí, kterým neškodí. Většinou není škodlivá ani pro člověka, ale slouží jako ukazatel, že došlo k fekálnímu znečištění.

Jak rychle, ale zároveň pečlivě se dá vyhodnotit čistota vody? Poslechněte si celou Laboratoř

Cílem snažení irských vědců bylo zvládnout vyhodnotit bakteriální znečištění na místě rychle a co nejpřesněji. Článek vyšel v odborném časopise ACS Science.

Výhodou metody je, že se dá používat v terénu, vybavení se vejde do menšího kufru. „Dá se s ní zajít ke studni třeba teď po povodních a změřit, zda tam tuto jedovatou bakterii nemáme,“ poznamenává odborník na životní prostředí a exministr Ladislav Miko.

Je řádově velký rozdíl zajišťovat pitnou vodu dva tři dny, anebo ji hned pít. Když se vzorek nanese na kultivační půdu a čeká se, než kolonie narostou, trvá to osmnáct hodin i déle. S novou metodou ho nepotřebovali irští vědci zahřívat v cykléru a výsledek měli za 40 minut. „Rychlost je často obrovskou výhodou,“ zdůrazňuje Miko.

Za patogenitu STEC odpovídají dva geny. „Metoda je velice citlivá. Dva úlomky genu dokáže zesílit už za 40 minut. Stačí velmi malá koncentrace,“ podotýká Petra Innemanová. „Díky tomu vědci dokázali dobře odlišit patogenní kmen a neškodné bakterie.“

Výsledky se ve velké většině případů shodly s výsledky laboratorního měření. „Taková shoda dokládá, že metoda může plně nahradit dlouhou kultivaci,“ vidí perspektivu Miko.

PCR metody jsou přitom dnes už levnější, než byly před pandemií, která výzkumu pomohla.

Jak rychle, ale pečlivě se dá hodnotit čistota vody? Které přírodní recepty pomůžou čistit vodu od těžkých kovů? Dokážeme se zbavit takzvaných „věčných“ chemikálií? Moderuje Martina Mašková. Debatují odborníci na životní prostředí, chemička Petra Innemanová a biolog Ladislav Miko, spoluúčinkuje herec Miroslav Táborský.

Martina Mašková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít