Vědci oznámili nález dokonale zachovalého embrya dinosaura, připravoval se na vylíhnutí z vejce

Stejně jako například kuře se mělo v minulosti líhnout i objevené mládě dinosaura v jižní Číně. Dokonale zachovalé embryo objevili paleontologové ve městě Kan-čou, jeho stáří odhadují na nejméně 66 milionů let. Předpokládá se, že jde o bezzubého teropodního dinosaura nebo oviraptosaura, kterého pojmenovali „Baby Yingliang“ (mládě Jing-liang).

Peking Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dinosauří embryo

Zachovalé embryo objevili ve městě Kan-čou v jižní Číně. Vědci odhadují, že je staré nejméně 66 milionů let | Foto: AFP PHOTO/University of Birmingham/Lida Xing | Zdroj: Profimedia

Paleontoložka a výzkumnice Fion Waisum Ma uvedla, že „jde o nejlepší dinosauří embryo, které se do této chvíle našlo“.

Tento objev umožňuje výzkumníkům lépe porozumět spojení mezi dinosaury a moderními ptáky. Fosilie dokládá, že embryo bylo ve stočené poloze, což je chování pozorované u ptáků krátce předtím, než se vylíhnou. „Naznačuje to, že takové chování u moderních ptáků se nejprve vyvinulo a vzniklo mezi jejich dinosauřími předky,“ řekla doktorka Ma.

Chování dinosaurů před vylíhnutím je ostatně téma, které paleontologové zkoumají jen zřídka. A to zejména kvůli nedostatku dobře zachovaných koster embryí. Objev mláděte Jing-liang a dalších podobných embryí poprvé nabízí možnost vytvoření hypotézy, jak líhnutí mláďat oviraptosaurů mohlo probíhat.

Oviraptorosauři byli opeření dinosauři, kteří žili na území dnešní Asie a Severní Ameriky v období pozdní křídy. Tedy zhruba před 100 miliony až 66 miliony let.

Deset let ve skladu

Součástí výzkumného týmu byl i paleontolog Steve Brusatte. Ten na sociální síti Twitter napsal, že jde o „nejúžasnějších dinosauřích embryo uchované uvnitř vejce“. Doplnil, že bylo skutečně téměř před vylíhnutím.

Nález měří asi 27 centimetrů na délku od hlavy k ocasu a spočívá v podlouhlém vejci v Yingliang Stone Nature History Museum v Číně. Vejce bylo poprvé objeveno v roce 2000, bez většího zájmu vědců ale skončilo na 10 let ve skladu.

Teprve když v muzeu začaly stavební práce a staré zkameněliny se třídily, výzkumníci k vejci opět obrátili svou pozornost. Měli totiž podezření, že je uvnitř embryo.

Část těla dinosaura je stále pokryta kamenem. Vědci plánují použít pokročilé skenovací techniky k vytvoření podoby jeho celé kostry.

pik Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít