Lodě na baterky. Už v létě by mohly v Belgii a v Nizozemsku vyplout nákladní elektrolodě
Elektromobily už jezdí po evropských silnicích, do vzduchu vzlétla první elektroletadla a na vodě to zkusily první elektrolodě. První elektrické nákladní lodě se budou už v létě plavit v nizozemských a belgických přístavech. Díky nim by na silnicích ubyly desítky tisíc nákladních aut.
Hukot dieselových motorů už dost možná v budoucnu neuslyšíte v nizozemských přístavech Amsterodam a Rotterdam anebo v belgických Antverpách.
Elektromobily Tesla v Norsku porážejí konkurenci. Díky státní podpoře jsou nejprodávanější
Číst článek
Právě z těchto měst, by totiž už v srpnu měly vyplout první zcela elektrické nákladní lodě. Budou 52 metrů dlouhé, zhruba sedm metrů široké a uvezou až 425 tun zboží.
Nizozemská společnost Port Liner lodě staví tak, aby projely pod mosty a mohly plout i dále do vnitrozemí. Plavidla budou pohánět zhruba šest metrů velké lithiové baterie, které vydrží asi 15 hodin. Dobíjet se budou ve speciálních stanicích v přístavech.
„Baterie v lodích mají kapacitu v řádech jednotek megawatthodin. Pro srovnání to je zhruba desetkrát víc než dnes mají nejlepší elektrická auta,“ vysvětluje Radiožurnálu šéfredaktor serveru Hybrid.cz Jan Horčík.
Ve Švédsku žádná novinka
Ten taky popisuje, že ve Švédsku už elektrolodě využívají pro veřejnou dopravu. „Zejména ve Skandinávii se dneska elektrické lodě používají jako trajekty. To znamená, že převážejí lidi a auta mezi jednotlivými ostrovy na poměrně krátké vzdálenosti. Nicméně ty trajekty už jsou poměrně velké. Jsou to lodě dlouhé sto metrů," dodává Horčík.
Automobilky chtějí vytvořit síť nabíjecích stanic pro elektromobily. Do tří let jich má být v Evropě 400
Číst článek
Nizozemská firma plánuje i šest větších elektrolodí. Budou 110 metrů dlouhé a jejich čtyři baterie vydrží až 35 hodin. Plavidla by měla být schopná cestovat i bez posádky.
V prvním období ale na nich personál bude. Musí se totiž připravit příslušné zákony stejně tak jako plavební síť. „Podobně třeba jako v automobilové dopravě není legislativa ani infrastruktura připravená na plně autonomní vozidla. Tak bude potřeba připravit námořní, lodní legislativu, infrastrukturu a celý systém na to, že lodě můžou fungovat bez posádky," říká Jan Horčík ze serveru Hybrid.cz.
Elektrické nákladní lodě staví v Nizozemsku a společnost na jejich stavbu dostala dotaci od Evropské unie, a to v přepočtu skoro 178 milionů korun.