Elektromobily Tesla v Norsku porážejí konkurenci. Díky státní podpoře jsou nejprodávanější

Hybridy i elektromobily jsou v Norsku čím dál populárnější. Ke konci roku se tam dokonce stala nejoblíbenější značkou aut americká Tesla, která předběhla zavedenou evropskou konkurenci.

Oslo Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

SUV Tesla X

SUV Tesla X | Zdroj: Wikimedia Commons

Letos v září se v Norsku prodalo rekordních 2000 vozů značky Tesla.

V říjnu a listopadu čísla poněkud poklesla, ovšem už v polovině prosince prodeje znovu vystřelily až k 1900 autům a do konce roku Tesla očekává nový rekord.

Tesla představila elektrický tahač: ujede 800 kilometrů a jeho baterie se dobije do 30 minut

Číst článek

Její modely S a X jsou v Norsku aktuálně nejoblíbenější, když až na třetí místo poslaly dlouhodobou jedničku Volkswagen Golf.

Norsko je oproti zbytku Evropy i světa opravdu výjimečné. Elektromobily tam tvoří polovinu všech nově prodaných aut. V Česku je to pro srovnání dohromady s hybridy jen jedno procento.

Lidé ekologická auta kupují především kvůli podpoře, kterou jim poskytuje státní pokladna. Například podobně výkonný benzínový Golf v Norsku vyjde bezmála o sto padesát tisíc korun levněji než elektrický.

V Česku je Golf E dvakrát dražší než model se srovnatelným benzínovým motorem.

Tesla Model S | Foto: Wikimedia Commons, licence Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International, Autor Martino Castelli

Daně na velká elektroauta

Elektromobily jsou navíc osvobozeny od mýta, parkovacích poplatků a služby veřejných dobíjecích stanic jsou zdarma. Norská vláda očekává, že se v roce 2025 budou v zemi prodávat už jen elektrické vozy.

Automobilka Tesla zdvojnásobila své tržby, na Model 3 si v pořadníku počkáte i dva roky

Číst článek

Přechod na elektrifikaci dopravy se ale neobejde bez problémů. V některých částech země se začíná ukazovat, že rozvodná síť není připravená na tak velkou zátěž, jakou nabíjející se auta představují.

A jako příliš velké se ukázaly i úlevy státu. Ustoupit se muselo například od původního záměru, aby elektroauta mohla využívat pruhy pro autobusy. Je jich totiž tolik, že způsobovaly zácpy.

Vládě se také přestalo líbit, že si Norové za zvýhodněných podmínek kupují zejména velké a luxusní SUV Tesla X. I proto se chystá zavedení nové daně, která nákup velkých elektroaut mírně znevýhodní.

Matěj Štýs Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme