Londýn, Paříž, Los Angeles. 12 metropolí bude od roku 2025 kupovat pouze autobusy s nulovými emisemi
Britské hlavní město se chlubí nejvyšším počtem hybridních autobusů v Evropě. Má jich více než dvě tisícovky. Londýnu to ale nestačí. Společně s dalšími jedenácti městy z celého světa se zavázal, že od roku 2025 bude nakupovat už pouze autobusy s nulovými emisemi.
Tiché jízdy elektrobusem a čistšího ovzduší si zřejmě v dohledné době bude užívat čím dál víc lidí - alespoň v Londýně, Miláně, Kapském Městě, Seattlu nebo Kodani. Celkem 12 velkoměst se v Paříži zavázalo, že za osm let už jiné autobusy kupovat nebudou a že do roku 2030 omezí provoz aut na fosilní paliva.
Dvanáct měst se zavázalo, že od roku 2025 budou kupovat už jen autobusy s nulovými emisemi. Více si poslechněte v reportáži Heleny Berkové.
Základní body prohlášení shrnula pařížská starostka Anne Hidalgová. „Chceme, aby chodci a cyklisté měli v našich městech víc místa, chceme zlepšit systém městské hromadné dopravy a snížit počet aut v ulicích. Začneme těmi, která nejvíc znečišťují prostředí, a postupně budeme omezovat auta na fosilní paliva," citoval Hidalgovou Radiožurnál.
Starostka Barcelony Ada Colauová dodává: „Všechny autobusy zakoupené pro systém městské dopravy budou vozidla s nulovými emisemi. A v roce 2030 už bude většina ulic v centrech našich měst bez škodlivých emisí."
Zmíněných 12 měst - včetně Barcelony a Paříže - patří do skupiny s názvem C40. Ta vznikla v roce 2006 z iniciativy tehdejšího londýnského starosty Kena Livingstona.
Dnes sdružuje přes 90 velkoměst, která se v duchu pařížské klimatické dohody snaží omezovat emise skleníkových plynů. A s tím souvisí i snaha omezit provoz aut nebo, jak starostové říkají, vrátit město lidem.
Superbloky
„Rozšiřujeme zelené zóny a plánujeme mnohem víc cyklostezek. Vracíme ulice lidem, určitě jste už slyšeli o našem projektu takzvaných superbloků,“ dodává Ada Colauová.
Škoda Auto bude vyrábět baterie pro elektromobily. 'Zaměstnanci to přijali s nadšením,' uvedli odboráři
Číst článek
S tímto projektem přišla barcelonská radnice už loni. Cílem je omezit dopravu na několik ulic. Jinými slovy, skoro 60% ulic, kde dnes jezdí auta, by se mělo stát součástí takzvaného „občanského prostoru". Superbloky jsou pak jakési miničtvrti, které auta objíždějí. Původ plánu takových miničtvrtí je na sklonku 19. století. Přišel s ním katalánský urbanista Ildefons Cerdà.
Caroline Watsonová, odbornice skupiny C40 na nízkoemisní vozidla, označuje písemné prohlášení dvanáctky měst za zvýšení laťky a výzvu soukromému sektoru k investicím do ekologie ve městech.
A starosta Los Angeles Eric Garcetti se netají optimismem: „Když se starostové dají do práce, svět se změní. Myslím, že se na sebe navzájem můžeme spolehnout a že společně najdeme řešení problémů, se kterými se dneska potýkají lidé na celém světě."