Počet kybernetických útoků na klienty bank je už teď dvakrát vyšší než loni, varují experti
Phishing, vishing, krádeže identity na sociálních sítích… Kyberútoků na klienty bank enormně přibývá. Jen za letošních prvních sedm měsíců byl jejich počet dvojnásobně vyšší než za celý loňský rok. Upozorňuje na to Česká bankovní asociace.
Útočníci nejčastěji využívají takzvaný phishing. Pomocí podvodných e-mailů nebo zpráv se snaží od oběti získat údaje k bankovnímu účtu a následně z něj zcizit peníze.
„Phishingové útoky jsou navíc rok od roku sofistikovanější a již v minulých letech se phishingové e-maily vyznačovaly poměrně kvalitní češtinou,“ upozorňuje ředitel Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost Lukáš Kintr.
Úřad pro kybernetickou bezpečnost varuje před podvodnými zprávami. Nabízejí příspěvky na bydlení
Číst článek
Dramaticky přibylo i podvodných telefonátů, tedy takzvaný vishing. Ten podle policie patří k těm nejzákeřnějším. Zatímco před dvěma lety se počet těchto útoků pohyboval v nízkých stovkách, letos jsou to už desítky tisíc evidovaných případů a další přibývají.
Úspěšnost je vysoká
Téměř každý druhý podvodný telefonát končí škodou pro klienta, průměrně navíc lidé přicházejí o dost vysoké částky - škody bývají zhruba čtvrt milionu korun. Podvodníci se vydávají třeba za přepravní společnosti, pracovníky bank nebo i za policisty
„Ti pachatelé jsou do jisté míry sociální inženýři. Vědí, co na kterou skupinu funguje,“ říká náměstek policejního prezidenta pro kriminální policii Tomáš Kubík. Stále častěji se objevují i podvody na sociálních sítích, kdy pachatelé lidem kradou identitu.
Šíření osvěty
Útoky v současnosti nemíří už jen na jednu vymezenou skupinu, ale ohrožují všechny bez ohledu na věk, pohlaví nebo vzdělání.
Bankovní asociace také proto spouští v reakci na rostoucí počet kyberútoků vzdělávací kampaň s názvem „nePINdej“. Formou hravého testu na webových stránkách www.kybertest.cz lidé zjistí, jak falešným zprávám nebo telefonátům nenaletět.