Silničáři zbrojí na zimu. V Plzeňském kraji je ve skladech připraveno 23 tisíc tun soli
Silničáři v Plzeňském kraji se už připravují na zimní počasí. Do skladů navezli tisíce tun soli a posypových materiálů. Zato řidiči se zatím do výměny letních pneumatik za zimní příliš nehrnou.
Antonín Hofmeister, který bydlí v Českém lese v Málkově asi čtyři kilometry nad Přimdou, se na výměnu pneumatik chystá každým dnem. „Od baráku k hlavní silnici je výškový rozdíl 150 metrů a vzdálenost 500 metrů, takže bez zimních gum se jezdit nedá,“ vysvětluje.
Většina řidičů to ale jako obvykle nechá na poslední chvíli. V těchto dnech ještě auto a pneuservisy zejí prázdnotou.
Reportáž Jany Kosové o přípravách silničářů a řidičů v Plzeňském kraji na zimu
„Zatím je to pouze takové pozvolné. Nějaké řidiče jsme už odbavili, ale z osobní zkušenosti vím, že se to bohužel nechává až na poslední chvíli. Pak z toho začínají být velké fronty a nestíhá se to. Teď už je, myslím si, vhodná doba na přezutí,“ říká Marek Miler z jednoho z plzeňských autoservisů.
„Do minulého roku byla potřeba zimní pneumatika pouze na místech, kde to bylo rozlišené dopravní značkou. Od prvního listopadu ale musí být zimní pneumatiky de facto všude, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu nebo námrazy nebo toto lze předpokládat,“ připomíná Miler změnu legislativy.
Se změnou počasí každopádně počítají silničáři. Podle krajského dispečera Jiřího Slapničky Správa a údržba silnic Plzeňského kraje už nechala do svých hal navézt téměř 23 tisíc tun soli.
Posypová sůl z Polska
„Loňská zima byla extrémní, spotřebovali jsme 27 tisíc tun soli. Pokud by byla ta samá zima, tak nějakých 5 tisíc tun soli budeme muset dovézt ještě během zimní údržby,“ říká Slapnička.
Jedná se o sůl z Polska, která mezi silničáři nemá úplně nejlepší pověst. Není prý tak účinná jako sůl z Německa, kterou dováželi uplynulých 20 let. Jenže je nejlevnější, a tak polský dodavatel zvítězil ve výběrovém řízení.
„Kvalitu soli jsme si pro jistotu ověřovali v naprosto nezávislé laboratoři. Vzorky, které jsme tam dodali, vyšly. Ale zkušenost s touto solí zatím nemáme, takže i pro nás to bude pro začátek víceméně zkouška,“ přiznává Slapnička.
Inertní posypové materiály, tedy ty nejedovaté, netečné a neškodné k okolnímu životnímu prostředí, se stále naváží, ale už teď je ve skladech asi 25 tisíc tun drti.
Postupně také dochází k přestavbě techniky z letní na zimní. Letos bude k dispozici 130 nákladních aut a asi 45 nakladačů, což by mělo stačit.
Prognóze tuhé zimy silničář nevěří
Jiří Slapnička prognózám různých znalců přírody, kteří předpovídají velmi tuhou zimu, nevěří. „My šlupky na cibuli nepočítáme, spolupracujeme s meteorology a víme, že odhadnout počasí jde dobře na tři dny dopředu a zbytek už víceméně nemá cenu,“ říká.
Každopádně řidiči by se měli na zimu dobře připravit a hlavně jezdit opatrně. „Samozřejmě se objevují problémy, ale snažím se být připraven, čímž se je snažím eliminovat. A kdyby to bylo zároveň podpořeno i silničáři, tak by to bylo vcelku vyhovující,“ myslí si plzeňský motorista Martin Lodl.
Silničáři zatím ještě do terénu vyjíždět nemuseli, ale vzhledem k tomu, že teploty padají v noci hlavně ve vyšších polohách pod nulu, nemusí to už dlouho trvat.