Experti z Centra dopravního výzkumu jezdí už čtrnáct let k dopravním nehodám a sbírají tam data o stáří anebo ojetí pneumatik. Díky tomu si vytvořili obrázek o stavu obutí aut na českých silnicích.
Od začátku listopadu budou čeští řidiči muset přezout při sněhu a námraze na zimní pneumatiky. V případě, že řidič bez zimních gum způsobí nehodu, je pravděpodobné, že mu ji neproplatí pojišťovna.
S blížícím se koncem října a začátkem listopadu bude práce v pneuservisech nad hlavu. Tradičně totiž mnoho řidičů stále nechává přezutí až na poslední chvíli.
Řidiči letos zaplatí za sadu letních či celoročních pneu v průměru 7908 korun, tedy o 748 korun více než loni. Podle průzkumu pocítila při nákupu více než polovina řidičů zdražení svého rozměru.
Podle policie by si měli řidiči hlídat dostatečnou hloubku vzorku pneumatiky. U osobních vozidel jsou to minimálně 4 milimetry a u vozidel nad 3,5 tuny je povinných nejméně 6 milimetrů.
V českém tisku se v sobotu dočtete, že jestli máte problém sehnat zubaře, nejste v tom sami. Regionální Deník přináší přehled krajů podle toho, jak těžké je se k zubaři objednat.
Řidiči musí mít na autech zimní pneumatiky, za předpokladu, že se na silnici objeví vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Servisy pak nabízejí uskladnění pneumatik. Špatně prostředí může životnost zkrátit.
Řidiči jsou ze zákona povinni mít od 1. listopadu přezuto, pokud je na silnicích sníh nebo led. S výměnou letních pneumatik za zimní není nutné spěchat. Vzhledem k předpovědi počasí na následujících sedm dní nejsou zimní pneumatiky až tak nutné.
Řidiči by měli s přezouváním zimních pneumatik na letní ještě počkat. Přestože venkovní teploty už k tomu vybízejí, podle zákona by měly zimní pneumatiky na autech zůstat až do konce března.
Počasí donutilo řidiče zajet do servisů. Pro většinu motoristů je strašákem první listopad. Právě od tohoto dne by měli mít na autech zimní pneumatiky. Kdo nechal výměnu na poslední chvíli, ten nemusí přijít na řadu hned. Mechanici sice jedou naplno, ale zájem je velký, a tak nemusejí zákazníky obsloužit na počkání.
Řidiči v Česku by ode dneška měli jezdit na zimních pneumatikách. Ty jsou povinné od 1. listopadu do 31. března. Těm, kteří se s výměnou opozdili, zatím nahrává poměrně teplé počasí. Pokuta za jízdu na letních gumách hrozí až ve chvíli, kdy je námraza, náledí nebo napadne sníh.
Silničáři v Plzeňském kraji se už připravují na zimní počasí. Do skladů navezli tisíce tun soli a posypových materiálů. Zato řidiči se zatím do výměny letních pneumatik za zimní příliš nehrnou.
Povinnost zimních pneumatik neplatí jen pro řidiče osobních aut, přezuto musí mít i řidiči kamionů. Ne všichni to ale dodržují, a když pak začne sněžit, dostávají se mnohdy do problémů. Policisté se přitom na zimní obutí u nákladních aut pravidelně zaměřují a jejich absenci pokutují. Ani to ale některé přepravce neodradí a na pneumatikách šetří.
Řidiči ode dneška až do konce března nesmí vyjet na led a sníh bez zimních pneumatik s hloubkou vzorku minimálně 4 milimetry. Policie v takovém případě může udělit na místě pokutu až do 2 tisíc korun.
Motoristé by měli od zítřka pozorně sledovat počasí. 1. listopadu totiž začíná pětiměsíční období, kdy je za ryze zimních podmínek povinné přezout auto na zimní pneumatiky. Za nedodržení může řidič dostat až dvoutisícovou pokutu.
Víkendové zimní počasí donutilo i řidiče kolem Prahy, aby své vozy přezuli z letních na zimní pneumatiky. Autoservisy hlásí nápor zákazníků. S trochou štěstí však lze stále najít i servis bez dlouhé čekací lhůty.
S příchodem zimy řidiči vyměňují letní pneumatiky za zimní. Řada lidí však šetří na pneumatikách a raději riskuje. Spíš než na kvalitu se lidé u zimních gum dívají na cenu. Zkušenosti s tím mají i v jednom z jihlavských autoservisů.
I když víkendové teploty byly téměř letní, většina z nás má na autě ještě zimní pneumatiky. V nejbližších dnech tedy vypukne tradiční „přezouvací mánie“ – zimní gumy půjdou z auta dolů a místo nich si necháme nazout pneumatiky letní. Ne vždy je to ale bezpodmínečně nutné.
Řidiči musí mít ode dneška na autě zimní pneumatiky, ale jen v určitých případech. Podle zákona jsou nutné ve chvíli, kdy je na silnicích souvislá vrstva sněhu, led, námraza, nebo pokud zhoršené podmínky při jízdě hrozí.
Nechat přezout auto v servisu v uplynulých týdnech nebylo jednoduché. Na mnoha místech měli plné pořadníky na několik dní dopředu. Přestože to nevypadá v nejbližších týdnech na žádné sněžení ani mráz, řidiči zjevně chtěli mít starost o zimní pneumatiky 'z krku'. Letos jsou poprvé povinné, ale jen za sněhu, ledu nebo námrazy.
|Petr Jansa, Tomáš Medek, Mariana Zapotilová|Zprávy z domova
Ode dneška už nemusí řidiči na vymezených úsecích používat zimní pneumatiky. Značka zimní výbava platila na dálnici D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou a na několika desítkách převážně horských silnic.